Co to jest YouTube Shorts? Jak wykorzystać krótkie filmiki do swojej kampanii reklamowej?
Poznaj bliżej format YouTube shorts i jego funkcje. Sprawdź, jak krótkie wideo może wesprzeć działania promocyjne Twoich produktów lub usług.
Mówiąc w skrócie o formacie YT Shorts: to krótkie, pionowe filmy tworzone smartfonem i przesyłane bezpośrednio do aplikacji YouTube. Aby je publikować, potrzebujesz mieć swoje konto na YouTube. Ich maksymalna długość wynosi 60 sekund. Funkcje tego formatu można porównać np. do Reelsów na Instagramie – przede wszystkim zwiększają zaangażowanie i dostarczają szybkiej rozrywki.
Shortsy zostały wprowadzone w 2021, zdaniem niektórych była to reakcja YouTube’a na ogromną popularność krótkich filmików na TikToku. Dlatego też wiele funkcjonalności Shortsów brzmi znajomo: krótkie video trwa do 60 sekund, edytujesz je w aplikacji, masz łatwo dostępną muzykę, a filmy można przewijać praktycznie w nieskończoność. Obserwatorzy także mają podobne jak na TikToku możliwości: mogą komentować, obserwować kanał, udostepniać film dalej, dawać polubienia.
Co prawda te krótkie video niewiele różni się od Stories czy efemerycznych filmów na Snapchacie czy tiktoków, ale w przeciwieństwie do nich daje możliwość przekształcania widzów w subskrybentów – co jest istotne dla wielu marek.
Jak korzystać z YouTube Shorts?
Łap kilka istotnych wskazówek w pigułce:
- jako widz możesz wyszukiwać filmy podobnie jak na TikToku, np. wpisując w głównym pasku wyszukiwania konkretny hashtag;
- jako twórca możesz zdecydować: czy Twój kanał z z Shortsami będzie niezależny, czy będzie stanowił integralną część całego kanału – niektórzy marketerzy zalecają, by ten kanał był “dodatkiem” do obecnego kanału, bo daje inne, szersze możliwości niż długie filmy (np. z recenzjami);
- aby odpalić video, po otwarciu aplikacji kliknij po prostu ikonę “+” na dole i wybierz opcję “Utwórz short video”.
- przed startem filmowania masz opcję wybrania muzyki (góra ekranu, ikona “Dodaj muzykę”. Równie dobrze możesz dodać dźwięk po zakończeniu tworzenia video;
- kiedy planujesz nagrać film krótszy niż 15 sekund, wystarczy przytrzymać duży czerwony przycisk i rozpocząć nagrywanie. A kiedy planujesz dłuższe video (ponad 15 sekund, ale mniej niż 60), dotknij ikony “15: nad przyciskiem “Nagraj.
Ciekawostka:
Możesz zmieścić wiele klipów w jednym filmie – wystarczy, że przytrzymasz i zwolnisz przycisk “Nagraj”. Ale to jeszcze nie wszystko! Masz też opcję nagrywania z filtrami, stosując różne prędkości video; dostosowywać przejścia czy dodawać napisy. Wszystko brzmi bardzo znajomo, kiedy porównamy YT Shorts z Reelsami czy filmai na TikToku.
Jak dodawać teksty do YT Shorts?
Możesz użyć 100 znaków opisu – nie pomijaj tego elementu przed publikacją, bo to ważne – dowiedz się więcej na temat SEO na YouTube, by właściwie dobrać słowa kluczowe w tym miejscu publikacji.
Jak wykorzystać YouTube Shorts do swojej kampanii reklamowej?
Ten format będzie pomocny m.in. w kampaniach świadomościowych i docieraniu do nowych odbiorców. Podobnie, jak w przypadku TikToka, ten format na YT pozwala zaistnieć tak naprawdę każdej branży – od prawniczej poprzez kulinarną po beauty. Shortsy będą też wspierały budowanie marek osobistych i pozycji eksperta w danej dziedzinie.
“Przykładowo – zastosowanie formatu takiego, gdzie prawnik tłumaczy jak należy interpretować dany przepis, czy też na co warto zwrócić uwagę od strony prawnej, w wypadku chociażby znaków towarowych, nie jest nachalną reklamą kancelarii. Ale w tym wypadku, przede wszystkim pokazanie, że Pan/Pani mecenas pracuje w danej kancelarii, spowoduje, że potencjalni klienci będą szukać tej miłej Pani mecenas z tego filmiku” (źródło).
YouTube Shorts możesz też wykorzystać do recyklingu swoich dłuższych form!
Przykładowo – jeśli masz długi film z premiery, eventu, odcinka podcastu lub explainer video, możesz na bazie tego materiału stworzyć shortsy, które zwiększą liczbę wyświetleń wspomnianych materiałów. Potraktuj Shorts jako reklamę – np. odcinka wywiadu czy podcastu, który nagrał_ś na swój kanał.
Recykling możesz też wykorzystać na bazie starych materiałów, które chcesz odświeżyć – czyli zatrzymujesz uwagę widza tą samą treścią, ale zupełnie nowym formatem. Dodatkowo ten sam materiał możesz wykorzystać także w Reelsach czy na TikToku, testując, na którym kanale zdobędzie najwięcej wyświetleń.