Co to jest Snapchat i jak z niego korzystać?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Jak sprawnie poruszać się po Snapchacie i wykorzystać wszystkie możliwości aplikacji? Jak zaplanować tam działania marketingowe? Tego dowiesz się z naszego artykułu. 

Snapchat, inaczej Snap, to aplikacja mobilna służąca do wysyłania oraz odtwarzania wiadomości. Na początku fenomen Snapchata polegał na tym, że przesyłane wiadomości były dostępne jedynie przez chwilę (zwykle do 10 sekund), jednak kolejna aktualizacja aplikacji pozwoliła ludziom wysyłać zdjęcia i filmy do osoby przez nieskończony czas, co oznacza, że ​​odbiorca nie ma limitu czasu na to, jak długo może wyświetlić obraz lub wideo (źródło). Mimo wszystko –  po zakończeniu wyświetlenia wiadomość i tak znika.

Ale to właśnie ta “ulotność” contentu zadecydowała o popularności Snapchata. Użytkownicy wysyłają sobie zabawne sytuacje z życia, zwyczajne momenty, ale też np. zdjęcia swoich min. Powstała w 2011 roku aplikacja zyskała popularność szczególnie wśród młodych osób ceniących szybki kontakt z przyjaciółmi. 

Podstawowa różnica między Snapchatem, Instagramem, Facebookiem czy Pinterestem polega właśnie na wspomnianej chwilowości:  idea Snapchata polega w skrócie na: “Udostępnianiu, czatowaniu i… zapominaniu” (źródło). Inne kanały społecznościowe jak wiadomo przechowują udostępniane posty i materiały “na zawsze”.  

Snapchat to świetna aplikacja do dzielenia się chwilami np. w zamkniętej grupie przyjaciół (która rozumie swój specyficzny humor lub bawią ich te same sytuacje) lub w rodzinie, by pokazywać sobie treści prywatne i znaczące tylko dla bliskich momenty (np. fotografie wnuczka uczącego się jeść).

Jak działa Snapchat?

  • Po uruchomieniu Snapchata od razu automatycznie uruchomi się aparat i kamera – kiedy stukniesz w ekran, zrobisz zdjęcie. Jeśli przytrzymasz dłużej, zaczniesz kręcić video. 
  • W wyrażeniu siebie lub nadaniu zabawnego kontekstu pomoże użycie filtrów, nakładek czy dodanie napisów.
  • Możesz korzystać z chatu, by porozmawiać ze znajomymi lub opublikować relację, która będzie widoczna 24 h (podobnie jak stories na Instagramie). 

Czym są filtry na Snapchacie?

Aplikacja zyskała sympatię nie tylko ze względu na ulotność contentu, ale także możliwość dodawania do zdjęć czy video zabawnych filtrów (np. klasyczne psie uszka i nos), jak również napisów czy GIF-ów. Warte pokazania na Snapchacie momenty można dodatkowo uatrakcyjnić, stosując nakładki graficzne, które przekształcą zwyczajne zdjęcie w coś zupełnie innego. 

Czym są filtry na Snapchacie?

Filtry Snapchata można podzielić na dwa typy; „normalne” filtry oraz geofiltry. Te pierwsze są ustawione przez aplikację. Mogą nimi być np. kolorowe tła, efekty zmieniające głos, lub twarz.  

 Czym są geofiltry na Snapchacie?

Jak nazwa wskazuje, wiążą się oczywiście z lokalizacją geograficzną. Warto stosować je np. w promocji wydarzeń związanych z danym miejscem (np. eventów biznesowych, konferencji). Geofiltry podzielić można na dwa rodzaje: społecznościowe i osobiste. Filtry społecznościowe to te związane z konkretnym miastem, budynkiem czy lokalnym punktem na mapie – można ich używać bezpłatnie. Filtry osobiste natomiast wiążą się np z ważnymi wydarzeniami takimi jak ślub, otwarcie biura czy urodziny (są to filtry płatne). 

Tworzenie własnych filtrów

Na Snapchacie możesz także tworzyć filtry samodzielnie – z poziomu aplikacji dostosujesz własny filtr do materiału. Aby to zrobić, kliknij ikonę filtra (uśmiechnięta buźka na dole ekranu, tuż obok przycisku aparatu). Po wybraniu podstrony z filtrami wybierz funkcję Utwórz (po lewej stronie, ikonka stopklatki) – teraz możesz przewijać filtry od prawej do lewej i je dostosowywać. 

Czym jest Snapchat Trends?

To nic innego jak narzędzie pozwalające wyszukiwać czy monitorować  najpopularniejsze słowa i znaczniki w relacjach publicznych. Narzędzie Snapchata pozwoli Ci więc sprawdzić aktualne trendy, zobaczyć, co najbardziej interesuje użytkowników aplikacji i na tej podstawie stworzyć listy popularnych fraz. Co ciekawe, wcale nie musimy mieć konta na Snapchacie, aby korzystać z tego narzędzia – wystarczy, że wpiszemy interesujące nas słowo lub frazę, by zobaczyć wyniki popularności w postaci czytelnego wykresu (Źródło). 

To świetne rozwiązanie także dla marketerów, którzy planują działania promocyjne na Snapchacie. Narzędzie pozwoli “wstrzelić się” w trendy i tematykę, która aktualnie interesuje użytkowników aplikacji. Pozwala też poznać profile behawioralne snapchaterów: ich potrzeby i oczekiwania, jak również język, którym się posługują. Snapchat Trends  pozwala też porównać ze sobą kilka słów kluczowych, by sprawdzić ich potencjał. Można też sprawdzić, jakie relacje na Snapchacie wiązały się z danymi frazami. 

Inne ciekawostki o Snapchacie

Reakcje Bitmoji – dzięki nim możesz jeszcze łatwiej pokazać swoje emocje – wybierz jedną z siedmiu dostępnych reakcji, by szybko odpowiedzieć na wiadomość od znajomych. 

Zakupy na Snapchacie: “To właśnie z myślą o zakupach Snap planuje wprowadzić tzw. soczewki zakupowe oparte na sztucznej inteligencji, do przymierzania strojów o nazwie Dress Up. Są to odpowiedniki filtrów, dostępnych na innych platformach. Dzięki nim użytkownik będzie mógł doświadczyć modę w AR i wypróbować każdą rzecz, jaką będzie zainteresowany” (źródło).

Funkcja skanowania na Snapchacie: aplikacja nie służy tylko do przesyłania znikających wiadomości – dzięki niej możesz także sprawdzić np. tytuł piosenki, którą słyszysz w radio (wystarczy przybliżyć telefon do źródła dźwięku)!  

Skanuj produkt: możesz “zeskanować” także produkty spożywcze, by poznać np. ich kaloryczność; lub… psa (by rozpoznać jego rasę). Skanowanie Snapchata pomoże także w rozpoznaniu modelu samochodu! Ponadto, możesz zeskanować także zapisane działanie matematyczne, by poznać wynik równania w aplikacji.

Reklama: na Snapchacie możesz także wykupić reklamy – działają bardzo podobnie, jak te na instagramowym stories: Twój film pojawia się między relacjami znajomych. Po przesunięciu palcem w górę użytkownicy mogą wejść w interakcję z reklamą – np. przenosząc się do podlinkowanej przez Ciebie strony internetowej. 

Jak widzisz, Snapchat to narzędzie oferujące wiele możliwości. Przemyśl obecność swojej firmy w tym medium, szczególnie, jeśli Twoją grupą docelową są osoby młode, pamiętając, że “aż 84% użytkowników Snapchata ma mniej niż 35 lat”, a 70% korzystających z tej aplikacji to kobiety (źródło).