Buzz marketing: poznaj najważniejsze korzyści dla marki

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Marketing szeptany od lat cieszy się popularnością. Dlaczego? Bo jako konsumenci wierzymy opiniom i recenzjom innych użytkowników Internetu. Ta forma cieszy się większą wiarygodnością od tradycyjnej, nieraz nachalnej reklamy.

Zacznijmy od definicji zjawiska: buzz marketing, inaczej marketing szeptany czy marketing na forach jest sposobem na pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie wpisów w miejscach, gdzie internauci szukają opinii. Komunikaty powinny być wiarygodne, nienachalne; nie mogą brzmieć jak reklama. Mówiąc w skrócie: w swej treści powinny jak najmocniej przypominać autentyczną opinię użytkownika danego produktu lub usługi (źródło). Celem buzz marketingu jest zainteresowanie użytkowników produktem, skłonienie go, by poszukiwał o nim dalszych informacji, a ostatecznie – dokonał zakupu.

Marki inwestują w buzz marketing z kilku powodów. Jednym z nich jest na pewno zaufanie, jakim internauci darzą opinie na forach. Dlaczego jest ono tak wysokie? 

Taka “wymiana informacji pomiędzy użytkownikami produktów danej marki na forum publicznym jest szczera i płynie z potrzeby podzielenia się własną opinią, a nie dla zysku. Aż 74% konsumentów wskazuje pocztę pantoflową jako kluczowy czynnik, wpływający na ich decyzje zakupowe” (źródło).

Jakie odmiany marketingu szeptanego możemy wyróżnić? 

Można ich wyróżnić co najmniej kilka, ich punktem wspólnym jest potrzeba wykreowania u internautów pozytywnych skojarzeń z firmą, usługą bądź produktem.  

Poznaj kilka najważniejszych rodzajów marketingu szeptanego:

Community marketing

ma miejsce, gdy marki tworzą przestrzeń do dyskusji dla swojej społeczności (np. grupę dla fanów książek na FB lub forum dyskusyjne dla wędkarzy lub osób budujących dom), gdzie w sposób pośredni mogą tworzyć zainteresowanie także ich produktami/usługą.

(źródło: https://www.facebook.com/groups/wszystkie.pieniazki/about/)

Trendsetting:

polega na angażowaniu np. celebrytów lub osób wpływowych, które pokazują produkty bądź usługi na swoich kontach, tym samym wywołując zainteresowanie i budując świadomość produktu wśród odbiorców. Takie działania mają na celu wywołanie pewnego rodzaju trendu – np. gdy u wielu influencerów widzimy ubrania ze sklepu z American Outlet, rośnie w nas przekonanie, że to modny sklep, w którym warto się ubierać. 

Brand blogging

polega na wykorzystaniu sfery blogowej do promocji produktu/usługi/marki. Mogą być to działania połączone z trendsettingiem. Przykład: wpis na blogu influencera lub prowadzenie własnego bloga firmowego, gdzie dzielimy się wiedzą ekspercką (jak robi to Freshmail):

źródło: https://freshmail.pl/blog/

Evangelist marketing

to nic innego, jakstworzenie silnej więzi emocjonalnej i przywiązania do produktu, usługi lub marki. Dzięki temu klienci dobrowolnie przekonują innych do zakupu, stając się rzecznikami” (źródło). Silnie zidentyfikowani z produktem fani polecają więc ulubione marki na forach internetowych, w komunikatorach czy na grupach FB. “Marki wykorzystujące tego typu działania mają bardzo wysoki NSP (Net Promoter Score, czyli narzędzie oceny lojalności klientów danej firmy). Idealnym przykładem marek z wysokim NSP są takie brandy jak Apple, Harley-Davidson, Siemens czy Philips” (źródło).

Cause marketing

polega na wspieraniu przez marki ważnych kwestii społecznych (np. ekologii, praw kobiet, body positive), co pomaga firmom zdobyć przychylność i większe zaufanie odbiorców. Przykładem może być zaangażowana społecznie marka Dove:

Dzięki monitorowaniu wzmianek i opinii w sieci marki dowiadują się, jakie opinie na temat ich produktów, usług, czy obsługi klienta panują wśród użytkowników. Z opcji śledzenia takich opinii można skorzystać np. z pomocą narzędzia Brand 24, które każdorazowo, gdy ktoś w Sieci o nas (lub o naszym produkcie) wspomni, raportuje o tym na bieżąco. Pozwala to w czasie rzeczywistym odnieść się zarówno do negatywnych, jak i pozytywnych komentarzy na nasz temat. Odpowiadając na opinie jako marka, pokazujemy, że uwagi klientów nie znikają w eterze, a są dla nas cenne, wyciągamy z nich wnioski lub staramy się pomóc (kiedy np. zamówiony towar nie spełnił oczekiwań). 

Najważniejsze zalety buzz marketingu:

  • zwiększenie zasięgu marki, jak i kreowanie jej pozytywnego wizerunku;
  • z badań Nielsena wynika, że 92% konsumentów bardziej wierzy w opinie innych – np. sugestie znajomych i bliskich, niż w tradycyjną reklamę (źródło);
  • niski koszt: “Czasem wystarczy narzędzie do monitoringu wzmianek i osoba, która będzie wiedziała, jak ułatwić potencjalnym konsumentom konwersację na temat produktów i usług danej marki. Dobra dyskusja niesie się sama (źródło);
  • marketing szeptany jest odporny na blokady reklam (np. AdBlock), bo jest oparty na prawdziwych dyskusjach internautów, nie skupia się na głównych kanałach reklamowych.  

Znasz już mechanizm działania oraz najważniejsze rodzaje i zalety marketingu. Pora na podjęcie działania i jeszcze szerszą promocję Twojej marki 😉