BIO na Instagramie – jak zachęcić do obserwowania profilu?
Dlaczego BIO na Instagramie jest wizytówką Twojego profilu? Jak ustawić je prawidłowo, by spełniało swoją funkcję i robiło dobre pierwsze wrażenie?
BIO na Instagramie to nic innego jak krótki opis Twojego konta, liczący do 150 znaków. Mieści się na samej górze profilu, tuż przy zdjęciu w miniaturce. Dzięki BIO użytkownicy aplikacji mogą w szybki sposób dowiedzieć się, kim jesteś, czym się zajmujesz oraz jakie problemy rozwiązujesz. Ponadto, z BIO możesz skierować ich do swoich stron, sklepu czy bloga (poprzez linki aktywne), jak również zachęcić do konkretnych akcji poprzez CTA.
Liczba znaków w BIO jest ograniczona, dlatego opis musi być zwięzły i maksymalnie zachęcający. Już pierwszy rzut oka na BIO może wystarczyć, by zachęcić odbiorców do zostania dłużej. Dlatego dziś postaramy się dać Ci jak najwięcej wskazówek, jak ustawić ciekawe BIO i zrobić dobre pierwsze wrażenie. Najlepiej skonstruowane BIO zachęcają do kliknięcia przycisku “Obserwuj”. Sprawdź więc, czy Twój opis profilowy jest utworzony dobrze.
Zanim przystąpisz do tworzenia własnego BIO, odpowiedz sobie na kilka kwestii:
- Jaki jest cel Twojej obecności na Instagramie (sprzedaż, edukacja, rozrywka, inne?).
- W jakim stylu planujesz się komunikować – bardziej luźnym (na Ty), czy formalnym?
- Kto jest Twoją personą, do kogo mówisz?
- Jakie treści będziesz publikować? Czy masz plan np. na regularne cykle edukacyjne?
- Co sprawia, że Twój profil / produkt / usługa są wyjątkowe na tle innych?
- Jakie czynności po przeczytaniu BIO powinni wykonać odbiorcy? Przejść na Twoją stronę, klikając w button? Poznać Twoje wyróżnione relacje? Pobrać e-booka?
BIO na Instagramie – kluczowe składniki
1. Nazwa użytkownika na Instagramie
To pierwsza rzecz, którą widzą osoby odwiedzające Twoje konto. Zadbaj, by była profesjonalna. Może nią być po prostu nazwa sklepu lub imię i nazwisko, np. joannaceplin_pl. Zadbaj o to, by nazwa nie miała np. zbędnych symboli, znaków interpunkcyjnych lub podwojonych liter – to znacznie utrudni wyszukanie Twojego konta na Instagramie.
2. Nazwa użytkownika a wyświetlana nazwa – różnice
Nazwa użytkownika na Instagramie to pierwsza rzecz, którą widzą odwiedzający (u góry to: joannaceplin_pl). Natomiast wyświetlana nazwa profilu (to nazwa + słowa kluczowe) pozwala odbiorcom określić, czym się zajmujesz i co oferujesz (przykład u góry: “JOANNA CEPLIN INSTYTUT MARKI ONLINE”). Nazwa użytkownika i wyświetlana nazwa mogą się więc różnić, ponieważ służą nieco innym celom.
3. BIO: określ kategorię biznesu
Twoja kategoria biznesowa jest wyświetlana u góry Twojego profilu na Instagramie, to wskazówka, która pomaga użytkownikom zrozumieć, jaki rodzaj działalności prowadzisz. Pamiętaj, że ta opcja jest dostępna tylko dla kont twórców i kont firmowych (w przykładzie poniżej u Magdaleny Pawłowskiej kategorię biznesu widzisz pod hasłem Edukacja).
4. BIO na Instagramie: zadbaj o zdjęcie profilowe
W przypadku marki osobistej na Instagramie najlepsze będzie zdjęcie twarzy (nie całej postaci). Dzięki temu zmniejszasz dystans i budujesz pozytywny odbiór. Jeśli konto na Instagramie należy do sklepu bądź znanej marki – możesz użyć logotypu, jak robi to np. Netflix:
5. Instagram BIO – lokalizacja
Jeśli prowadzisz np. gabinet beauty czy salon barbera w konkretnej lokalizacji, dopisz ją do swojego BIO! To ułatwi klientom znalezienie Twojego salonu. Dzięki oznaczeniu lokalizacji Instagram będzie sugerował Twoje konto i publikacje osobom z okolicy.
6. Zadbaj o odnośniki do Twoich pozostałych kont, czyli linki aktywne
Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy, wykorzystaj opcję dodawania aktywnych linków w BIO. Zachęć do kliknięcia, stosując CTA: np. Poznaj nowości! Pobierz e-booka! Sprawdź promocję! Pamiętaj, że w BIO na Instagramie masz opcję dodania aż do 5 aktywnych linków – to świetny sposób, by przekierować odbiorców do innych Twoich kont. Przykład: na koncie Dominiki Żak znajdziesz link do jej szkolenia:
7. Dodaj hasztag Twojej marki
Jeśli Twoja marka posiada już swój dedykowany hashtag, dodaj go do BIO i zachęć innych, by w publikacjach go wykorzystywali. Pozwoli to odnajdywać i pozyskiwać user generated content. Tak, jak robi to np. marka Cocolita (przykład niżej). Pamiętaj jednak, że hashtagi umieszczone w BIO nie pomagają wykryć profilu w wyszukiwarce hashtagów.
8. Zadbaj o wyróżnione relacje
Jak wiesz, stories na Instagramie “żyją” tylko 24h, ale możesz “przedłużyć” ich żywotność, zapisując je w wyróżnionych relacjach. Pomyśl, jakie kluczowe informacje chcesz zapisać na dłużej – to uatrakcyjni Twoje BIO (np. marka kosmetyczna Vianek w wyróżnionych relacjach ma Twarz, Ciało, Włosy)! Ważna jest również estetyka – zaplanuj okładki, które wyróżnią Twój profil, inspiracją mogą być relacje zapisane u Oli Sidorowskiej:
9. BIO: Twój opis
Twój opis to szansa, by pokazać się od jak najlepszej strony. Podziel się więc najbardziej kluczowymi i atrakcyjnymi szczegółami dotyczącymi Twojej działalności w Sieci. Przykładowo Paweł Tkaczyk podzielił się informacją o tym, że jest strategiem marki, autorem książki, a na życie zarabia, opowiadając historie:
Wskazówka na koniec: w swoim BIO możesz dodawać także punktory czy emotikony (oczywiście z umiarem). Nie zapomnij o słowach kluczowych, które definiują Twoją markę np. “strategia social media”/”szkolenia marketingowe”. Pamiętaj, że BIO powinno być czytelne, przejrzyste i konkretne – to Twoja wizytówka na Instagramie!
Kluczowa wskazówka na koniec: niech Twoje BIO krótko i zwięźle odpowiada na pytania: kim jesteś i jakie problemy pomagasz rozwiązywać.