Back to School – przygotuj swój biznes na powrót do szkoły

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Czy Twój biznes jest gotowy na wrzesień? Sprawdź, jakie działania w kampaniach marketingowych sprawdzają się u innych marek, by wdrożyć je u siebie!

81% użytkowników TikToka, którzy dokonali zakupu z okazji powrotu do szkoły, stwierdziło, że platforma odegrała rolę w zakupach/ kupowanych prezentach (Stany Zjednoczone). 

Czy powrót do szkoły oznacza gorący okres tylko dla sprzedawców zeszytów czy plecaków? Zdecydowanie nie! Oprócz produktów papierniczych, w Top 3 najpopularniejszych kategorii zakupów z okazji powrotu do szkoły, na które wpłynął TikTok znalazły się Moda i Jedzenie. Dlaczego? Powrót do rutyny często jest zachętą do zmian: odświeżenie wyglądu (stąd wymiana garderoby czy biżuterii), a także dbanie o jedzenie (zbilansowane posiłki o stałych porach, lunchboxy). 

Jak trafić do młodych konsumentów?

Bądź tam, gdzie oni

Gdzie znaleźć uczniów i studentów? Spędzają czas na YouTube i TikToku, zdecydowanie szybciej znajdą się na Snapchacie, niż Linkedinie, ale korzystają też z Facebooka i Instagrama. Obrazuje to poniższy wykres Mediapanel:

źródło: Mediapanel, dane za 2023 r.

Poczucie humoru jest kluczem

Dobrze wiedziało o tym Grammarly, czyli aplikacja, która czuwa nad poprawnością tekstów. Ich kampania z 2022 roku, która miała w zabawny sposób pokazać Zetkom wgląd w ich przyszłość (z aplikacją). Według twórców kampanii, wielogodzinne przeglądanie memów było wpisane w proces koncepcyjny. Brzmi jak świetny powód, by aktywnie scrollować (i szukać inspiracji do własnych reklam, oczywiście).

Zrozum ich potrzeby

Możesz pokazać swoje produkty w standardowy sposób. A możesz ulokować je w naturalnym środowisku – jak Amazon, który odwiedził Jess w jej studenckim pokoju. W przypadku nastolatków i młodych dorosłych, ich całe życie mieści się często w jednym pokoju. To tu uczą się, odrabiają lekcje, robią makijaż i… chowają chłopaków. 

Wykorzystaj autentyczne emocje

Tak jak zrobiła to marka Kleenex. Łatwe skojarzenie z chusteczkami (produkt na otarcie łez) świetnie połączy się z emocjami związanymi z powrotem do szkoły. Dla wielu uczniów to faktycznie czas pełen emocji – i to właśnie do nich nawiązuje kampania 

Someone needs one i nawiązywała właśnie do tych emocji. Punktem wyjścia była tu ankieta, jaką marka przeprowadziła wśród dzieci z podstawówek. Kluczowyn jej celem było odkrycie, co dzieci myślą o kolejnym etapie edukacji, czyli rozpoczęciu szkoły średniej – “91% uczniów martwiło się spóźnieniem na zajęcia, zgubieniem się i uzyskaniem słabych ocen. Dwóch na trzech uczniów również martwiło się, że nie pasuje i nie zostanie osądzone przez innych” (źródło: Harbingers).

Zobacz kampanię:

Wykorzystaj potencjał influencerów

Współpraca z twórcami w okresie akcji Back To school bardzo często odbywa się na YouTubie w formie vloga czy houla zakupowego. Ten format jest bardzo naturalny, bo nie tylko pokazują autentyczne przygotowania influencera do rozpoczęcia roku szkolnego, ale także daje przestrzeń do poznania produktów. Może to być format “Moje must have”, gdzie zaangażowany do współpracy influencer daje wskazówki np. co do wyposażenia plecaka; makijażu do szkoły albo uzupełnienia garderoby na jesień. 

Przykład: Akcja Back to school i pomysł na organizację biurka na kanale YT Alexxis Ola:  

Skróć proces zakupowy!

W tym roku interesujący teledysk School Style Decoded na Back to school uruchomił Walmart. Krótki filmik prezentuje rodzicom pokolenia Alfa “mistrzowski pokaz mody”. Do współpracy została też zaproszona  influencerka modowa TikToka Taylen Biggs oraz komik TikToka Kat Stickler. Reklama w formie tanecznej imprezy zapoznaje odbiorców nie tylko z trendami w modzie, ale też slangiem pokolenia Alfa. A jednocześnie – widzowie mogą łatwo zrobić zakupy online aż 250 produktów pokazanych w video na social mediach. 

Dedykowany landing „School Style Decoded” posiada wszystko do szkoły: od tabletu, poprzez bidony, ubrania do artykułów papierniczych. Widz oglądający reklamę np. na YT klika w link i szybko znajduje się na stronie sklepu. Twórcom reklamy zależało tu na dwóch aspektach:  maksymalnym skróceniu procesu zakupowego i zaznajomieniu rodziców z trendami młodego pokolenia Alfa. 

 Stwórz autentyczne i angażujące treści

Jak budować zaangażowanie? Stwórz treści, wobec których nie sposób przejść obojętnie. Brzmi skomplikowanie? Nie musi! Jeśli odbiorca, po obejrzeniu wideo poczuje, że mowa o nim – jest duża szansa, że zostawi komentarz, serduszko lub prześle film znajomym. Format POV będzie do tego idealny! Jeśli masz dodatkowy budżet, skutecznym boosterem zaangażowania są również konkursy lub wyzwania, a także materiały z influencerami.

Chcesz znaleźć więcej inspiracji na TikToka? Pobierz naszego darmowego Ebooka z 30 pomysłami na filmy!