Audyt social media – jak go prawidłowo przeprowadzić?
Gdy mowa o audycie w social media sporo osób może pomyśleć: a po co to komu? Jak się do tego w ogóle zabrać? W artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości!
Założyłeś profil w mediach społecznościowych, publikujesz treści, pojawiają się nowi odbiorcy i zauważasz spore zaangażowanie w komentarzach. Jednak w pewnym momencie wszystko się zatrzymuje, obserwatorzy przestają się udzielać, a statystyki idą w dół. Teoretycznie wszystko robisz dobrze – przecież wcześniej to działało i przynosiło dobre wyniki. Niestety odnosząc sukcesy w social media, zazwyczaj zapominamy o potrzebie przeprowadzenia audytu naszych profili. To wielki błąd, ponieważ audytować powinno się regularnie, nie tylko wtedy, gdy coś przestaje działać. Sprawdź, jak prawidłowo przeprowadzić audyt social media!
W takim razie – czym jest audyt social media?
Audyt mediów społecznościowych to analiza wszystkich prowadzonych kanałów social media danej marki. W jego skład wchodzi tak naprawdę wszystko – od publikowanych wpisów i komentarzy, aż po cele i grupę docelową.
Przeprowadzenie kompleksowego audytu pozwala dostrzec brakujące informacje o firmie na danej platformie, a także zauważyć nowe funkcje social media, które mogliśmy wcześniej przeoczyć. Taka analiza podpowie, co należy poprawić, aby profile przyciągały uwagę i angażowały nowych odbiorców.
Kiedy dokładnie przeprowadzić audyt social media?
Przeprowadzenie audytu social media można porównać do wizyty u lekarza – łatwiej jest zapobiegać chorobie, niż leczyć. Tak jest też z social media – kiedy dbamy o nie regularnie, poprawiamy małe niedociągnięcia, wprowadzamy nowości, nasze wyniki stale rosną. Natomiast jeśli w pewnym momencie wpadamy w rutynę, nie analizujemy statystyk, ani nie dopasowujemy się do zmian zachodzących w świecie social mediów, to przychodzi etap, w którym musimy ratować profile z nagłego kryzysu. Nie idziemy wtedy do przodu, tylko wracamy do stanu przed problemem, przez co konkurencja ma okazję nas wyprzedzić.
Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie okresowych audytów social media, np. na koniec roku, czy też półrocza. W takich momentach warto sprawdzić m.in. format publikowanych treści na platformach, sposób wyświetlania informacji o firmie, czy też nowe funkcje oferowane przez dane medium.
Dodatkowo audyt zaleca się przeprowadzić przed planowaną zmianą strategii komunikacji lub zmianą osoby, która ma prowadzić dane media społecznościowe. Taka analiza zmniejszy prawdopodobieństwo powielania błędów poprzednika i będzie impulsem do wprowadzenia dobrych zmian.
Na początku odpowiednio przygotuj się do audytu social media
Przed analizowaniem działań w social mediach, trzeba odpowiednio się do tego przygotować. Pierwszym krokiem jest zapoznanie się ze strategią komunikacji marki – jeśli marka nie posiada takiego dokumentu, to warto go stworzyć! To właśnie strategia jest odniesieniem przy analizie działań w SM i to w niej znajdziemy m.in. informacje o celach, jakie marka chce osiągnąć.
Następnie uzyskaj dostęp do wszystkich audytowanych profili social media. Przydatne będą tutaj również dostępy do kont reklamowych, Google Analytics i narzędzi typu Brand24 i Sotrender, aby wyciągnąć jak najwięcej przydatnych informacji.
Po przygotowaniach, czas na audytowanie!
Pytań, na jakie możemy znaleźć odpowiedzi w audycie jest bardzo dużo. Jednak można podzielić je na 7 najistotniejszych punktów:
1. Cele i wyniki – czy wybrane kanały social media je realizują?
Cele marki możemy sprawdzić we wspomnianej już wcześniej strategii. Natomiast przy sprawdzeniu wyników można skorzystać z Google Analytics i statystykach znajdujących się na platformach. Wskaźniki, które warto przeanalizować to: średnia miesięczna liczba nowych fanów, ROAS np. kampanii sprzedażowej na Instagramie lub udział Facebooka w ruchu na stronie www.
2. Grupa docelowa – czy Twoje treści docierają do Twojej grupy docelowej?
Grupa docelowa również zostaje określona już w strategii. W audycie możemy sprawdzić, czy docierają do niej nasze treści za pomocą Google Analytics oraz w statystykach znajdujących się na danej platformie. Sprawdzimy tam m.in. płeć odbiorców, wiek, kraj/miejscowość pochodzenia.
3. Dane o firmie – czy są prawidłowo uzupełnione?
Na tym etapie sprawdzamy, czy obecne dane są prawidłowe i jakie informacji brakujeNajistotniejsze dane to logo, nazwa firmy, krótki opis o marce i jej działalności, dane kontaktowe (telefon, e-mail), godziny pracy, adres oraz prawidłowe linkowanie do strony www.
4. Styl komunikacji – czy jest określony?
Każda marka powinna określić swój styl komunikacji, czyli to w jaki sposób będzie komunikować się z odbiorcami. Można określić, czy ma być to formalny, czy nieformalny język, następnie należy ten styl zachować w swojej komunikacji.
5. Zaangażowanie i interakcja z odbiorcami – w jaki sposób marka reaguje na aktywność?
W tym punkcie należy sprawdzić, czy marka odpisuje na wiadomości oraz komentarze pozostawione przez użytkowników. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, czy nie zostały zignorowane posty, gdzie marka została oznaczona, recenzje wystawione przez użytkowników i pozostałe udostępnienia z oznaczeniem marki. Szczególnie istotne będą tutaj wskaźniki dotyczące średniego czasu reakcji na wiadomości prywatne i procent wiadomości bez odpowiedzi.
6. Treści – czy są one atrakcyjne dla odbiorcy?
Audyt social media powinien uwzględnić formaty publikacji, poprawność pisanych treści, zgodność kolorystyki z brandbookiem, linkowania w publikacjach, czy też wykorzystywane hasztagi.
7. Konkurencja – co robi w mediach społecznościowych?
Warto przeanalizować, co robi nasza konkurencja, aby nie zostać w tyle i mieć pojęcie o działaniach innych marek. Taka analiza może być zrobiona ręcznie, czyli poprzez przejrzenie ostatnich wpisów na profilach innych marek. Dodatkowo na FB możemy sprawdzić, jakie obecnie płatne kampanie prowadzi konkurencja. Innym przydatnym narzędziem może być Brand24 – pokaże m.in. szacowany zasięg i liczbę polubień konkurencji.
Na koniec warto wspomnieć, że audyt audytowi nierówny – inaczej będzie on wyglądał w przypadku Facebooka, Instagrama, czy Linkedina. Każda z tych platform ma inne funkcje, wygląd i dociera do różnych grup docelowych.
Jednak bez względu na rodzaj platformy audyt powinien być przeprowadzany cyklicznie. Dzięki temu dowiemy się, co możemy jeszcze usprawnić lub zmienić na prowadzonych profilach.