![](https://kohai.pl/wp-content/uploads/2020/04/pexels-photo-1037914-scaled-1.jpeg)
Afiliacja na Instagramie – jak zacząć?
Zastanawiasz się nad wykorzystaniem marketingu afiliacyjnego w swojej firmie? To bardzo dobry ruch! Prowadzenie programu partnerskiego z wpływowymi osobami może pomóc w dotarciu do dużej i dochodowej grupy odbiorców.
Marketing afiliacyjny to system, który pozwala Influencerom reklamować produkty lub usługi i zarabiać na prowizjach z generowanych przez nich kliknięć lub sprzedaży. Najczęściej marketing afiliacyjny pojawia się w postaci unikalnych kodów rabatowych, które osoba wpływowa udostępnia w swojej komunikacji, a odbiorcy wykorzystują je podczas robienia zakupów. Często używane są także otagowane linki, które dostarczane są przez sieć afiliacyjną, aby dokładnie śledzić liczbę kliknięć i sprzedaż.
![](https://kohai.pl/wp-content/uploads/2020/04/siwiec-576x1024.jpg)
![](https://kohai.pl/wp-content/uploads/2020/04/eksc-576x1024.jpg)
![](https://kohai.pl/wp-content/uploads/2020/04/gosia-576x1024.jpg)
Kiedy sprzedaż jest dokonywana z linku partnerskiego, Influencer zazwyczaj zarabia ustaloną stawkę prowizji od całkowitej wartości sprzedaży. Stawki różnią się w zależności od marki, ale przeważnie jest to od 8% do nawet 30%. Linki można umieszczać w dowolnym miejscu w sieci, także potencjalny przychód może być naprawdę znaczący.
![](https://kohai.pl/wp-content/uploads/2020/04/natalie-576x1024.jpg)
Dlaczego marki decydują się na wykorzystanie marketingu afiliacyjnego? Przede wszystkim, jest to super szybki sposób na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Na Instagramie obecnie mamy tysiące osób z dużymi i zaangażowanymi społecznościami – z każdym z nich możesz współpracować i dzięki ich zasięgom możesz trafić do totalnie nowej grupy odbiorców. Kolejnym plusem jest fakt odpowiedniego pokazania produktu – jako marka od razu jesteś klasyfikowany jako sprzedawca, a w przypadku Influencerów jest to po prostu pokazanie produktu, chęć podzielenia się opinią, przedstawienie rzetelnej rekomendacji (oczywiście zdarzają się wyjątki i niektóre konta na Instagramie stają się “słupami reklamowymi” – dlatego bardzo ważnym jest aby zweryfikować osobę, z którą chcemy podjąć współpracę).
Jak zacząć? Na początek należy wybrać sieć afiliacyjną – sieci partnerskie zapewnią Ci usługi i korzyści takie jak: technologia śledzenia, narzędzia raportowania, przetwarzanie płatności, a także dotarcie do bazy wpływowych twórców, którzy już korzystają z linków partnerskich na swoich platformach. Sieci partnerskie pomogą także ustalić wysokość prowizji i jaki rodzaj wynagrodzenia będzie działał najlepiej w przypadku Twojej branży. Istnieją dwa główne typy modeli prowizji – płatność za kliknięcie oraz koszt pozyskania. Model płatności za kliknięcie oznacza, że zarabiasz niewielką kwotę za każde kliknięcie, które dzięki Tobie kieruje do witryny, a koszt pozyskania płaci się wyłącznie wtedy, gdy zostanie dokonana rzeczywista sprzedaż. Na początek przygody z afiliacją bezpieczniejszą opcją jest model kosztu pozyskania, ponieważ opiera się na rzeczywistych wynikach sprzedaży i może skutecznie zmotywować Influencerów do wygenerowania sprzedaży, a nie pustego ruchu.
Kolejnym krokiem jest ustalenie stawek prowizji – należy uwzględnić sugestie sieci afiliacyjnej, ale także powinno się mocno przeanalizować marżę na danym produkcie/ usłudze. Warto też zwrócić uwagę ile prowizji wypłaca bezpośrednia konkurencja i jaki jest standard w danej branży. Po ustaleniu prowizji należy ustalić warunki płatności. Zazwyczaj jest to 60-90 dni od dokonania zakupu (taki okres umożliwia zwrot lub wymianę towaru).
Na koniec najważniejsze – znajdź odpowiednich Partnerów, którzy będą reprezentować Twoją markę. W zależności od Twoich celów marketingowych należy strategicznie wybrać Influencerów tak, aby uzyskać jak najwięcej korzyści z kampanii partnerskich. Ważnym jest aby pamiętać, że jakość afiliantów zdecydowanie przewyższa ilość – lepiej podjąć współpracę z kilkoma mocnymi graczami na rynku, niż pozyskać kilkunastu Influencerów o słabo zaangażowanej społeczności. Trzeba też mocno zweryfikować poprzednie działania osób, z którymi decydujemy się współpracować, aby nie zaszkodzić reputacji Twojej marki i powodować niepotrzebne koszty.
Kilka prostych działań może przynieść zaskakujące wyniki – jeżeli jeszcze nie prowadzisz działań afiliacyjnych ze swoją marką – spróbuj! Nic na tym nie stracisz!