
6 wskazówek jak przygotować dobrą informację prasową
Informacja prasowa to forma Twojej wizytówki, przedstawienia się odbiorcom, którzy jeszcze nie mieli okazji obcować z Twoją marką. Ze względu na to warto zadbać o jej odpowiednią konstrukcję i zawartość merytoryczną.
Żyjemy w erze natłoku bodźców, fake newsów i informacji, które ciężko zweryfikować. Wielu z nas wykazuje nieufność nawet wobec źródeł, które jeszcze do niedawna uważaliśmy za sprawdzone i rzetelne. Właśnie dlatego odpowiednia konstrukcja informacji prasowej i jej zawartość merytoryczna jest kluczowa w kontekście dotarcia do odbiorcy. Poznaj 6 zasad tworzenia wartościowych i przystępnych informacji prasowych.
1. Odpowiednia struktura to podstawa
Zadbaj o to, aby struktura Twojej informacji prasowej była czytelna i zoptymalizowana pod kątem SEO. Na co powinieneś zwrócić uwagę?
- Tytuł – powinien być zwięzły i intrygujący. To od tego, czy tytuł jest chwytliwy i przyciągający uwagę zależy, ile osób zdecyduje się zapoznać z resztą tekstu.
- Lead – to wstęp, który powinien zawierać najważniejsze, skondensowane informacje. Po zapoznaniu się z leadem odbiorca powinien być zorientowany w kluczowych zagadnieniach tematu. Przy tworzeniu leada możesz zastosować zasadę 5W+H, która wyraża się w pięciu podstawowych pytaniach: gdzie, dlaczego, kto, co, kiedy, jak? Pamiętaj, aby tworząc lead nie wyczerpać wszystkich wątków. Najważniejszym celem tej części informacji prasowej jest utrzymanie zainteresowania czytelnika.
- Rozwinięcie – na tym etapie możesz rozwinąć informacje, które pojawiły się leadzie. Do niedawna przeważał pogląd, że informacje w tekście powinny być zamieszczane w hierarchii od najważniejszych do najmniej istotnych (tzw. zasada odwróconej piramidy). Obecnie wielu ekspertów przekonuje, że najlepszym sposobem jest przeplatanie tych treści. W ten sposób wzrasta prawdopodobieństwo, że odbiorca zapozna się z całą informacją. W rozwinięciu możesz zawrzeć cytaty i ich źródła. W ten sposób zwiększasz wiarygodność przekazywanych informacji.
Ponadto bardzo ważnym elementem informacji prasowej jest umieszczenie daty jej publikacji w odpowiednio wyeksponowanym miejscu. Tę informację najczęściej umieszcza się na górze strony. Opcjonalnie, na końcu informacji prasowej możesz podać dane kontaktowe do osoby, która będzie w stanie wyczerpująco odpowiedzieć na pytania dotyczące opublikowanego komunikatu.
2. Postaw na fakty, a nie opinie
W założeniu informacja prasowa jest przeznaczona do prezentacji danego produktu czy usługi, jednak nie powinna przybierać formy inwazyjnej reklamy. Teksty o mocnym zabarwieniu emocjonalnym, przepełnione przymiotnikami, które mają ukazać produkt czy markę w samych superlatywach, są z góry skazane na porażkę. Pamiętaj, że informacja prasowa przed publikacją musi zostać zaakceptowana przez redakcję danego portalu.
Skoncentruj się na przekazaniu merytorycznych informacji, które zbudują pozytywny obraz Twojej marki. Unikaj hiperboli i sformułowań, które świadczą o jawnej autopromocji, takich jak, np. nasza oferta jest najlepsza na rynku, czy ten produkt jest niezastąpiony, musisz go wypróbować!
Dobrym sposobem na uwiarygodnienie informacji prasowej i nadanie jej autentyczności jest wplecenie w tekst danych liczbowych i wypowiedzi ekspertów z danej dziedziny. Porównaj te dwa zdania i odpowiedz sobie na pytanie, które z nich jest bardziej przekonujące.
- Badanie przeprowadzone przez Polską Agencję Prasową pokazuje, że 77% dziennikarzy na co dzień korzysta z informacji prasowych.
- Większość dziennikarzy korzysta z informacji prasowych w codziennej pracy.
Jak pewnie zauważyłeś, przytoczone dane statystyczne i powołanie się na konkretne źródło sprawia, że informacja staje się wiarygodna i możliwa do zweryfikowania.

3. Pamiętaj, aby ważyć słowa
Dziennikarze, czyli osoby odpowiedzialne za akceptację i publikację informacji prasowych są zazwyczaj wyczuleni na sformułowania typu: doskonały, niezastąpiony, fenomenalny, czy zniewalający. Postaraj się operować wyważonym stylem, unikaj wypełniaczy i złożonych epitetów.
Z drugiej strony postaraj się ograniczyć do minimum specjalistyczne i branżowe nazewnictwo. To samo tyczy się żargonu korporacyjnego. Natłok skrótów i makaronizmów może sprawić, że odbiorca nie zrozumie przesłania zawartego w tekście, przez co zniechęci się do tego, co mu oferujesz.
Zastanów się także, do jakiej grupy odbiorców skierowana jest Twoja informacja prasowa i w jakim medium będzie publikowana. Język, którego należy użyć w przypadku publikacji na popularnym portalu ogólnokrajowym, będzie różnił się od języka stosowanego w informacjach tworzonych na potrzeby portali specjalistycznych. Jeśli Twoja informacja jest skierowana do fachowców, możesz pozwolić sobie na stosowanie specjalistycznych terminów.
Podsumowując, w kwestii języka najważniejsza jest równowaga i wyczucie odbiorcy. Zbytnie uproszczenie informacji może sprawić, że tekst zabrzmi infantylnie. Z kolei przeładowanie treści skomplikowanym nazewnictwem spowoduje znudzenie i dezorientację u czytelnika.
4. Zadbaj o stronę wizualną
W badaniu z 2020 r. przeprowadzonym przez Polską Agencją Prasową, aż 87% ankietowanych dziennikarzy stwierdziło, że największym uatrakcyjnieniem informacji prasowej jest zdjęcie ilustrujące zawartość merytoryczną (źródło).
Bodźce wizualne mają ogromny wpływ na decyzje konsumenckie i pozwalają utożsamić się odbiorcom z daną marką. Tworząc informację prasową, zastanów się, jaka grafika najlepiej zobrazuje przekaz zawarty w tekście. W tym celu możesz wykorzystać przyciągający obrazek, wykres, który podniesie autentyczność informacji czy ciekawą infografikę.
Ludzki mózg znacznie lepiej przyswaja informacje opatrzone grafiką. Taki tekst czyta się po prostu przyjemniej, a jego treść pozostaje w pamięci na dłużej. Pamiętaj, aby wszelkie materiały graficzne przesłać wraz z informacją prasową w oddzielnych plikach.

5. Nie zapominaj o SEO!
Co prawda informacja prasowa nie jest tekstem sprzedażowym. Nie zmienia to jednak faktu, że umiejętne zawarcie w niej elementów SEO może przynieść Ci same korzyści. Co możesz zrobić, aby zoptymalizować treść informacji pod kątem SEO, tym samym zwiększając liczbę wyświetleń Twojej informacji prasowej ?
- Umieść w tekście odpowiednio dobrane słowa i frazy kluczowe.
- Zadbaj o właściwe formatowanie tekstu, w taki sposób, aby był przejrzysty i czytelny zarówno dla czytelników, jak i robotów wyszukiwarek.
- Jeśli Twoja informacja prasowa zawiera grafiki, warto opatrzyć je podpisem.
6. Rzetelna korekta ma wielkie znaczenie
Każdy, nawet drobny błąd, może przekreślić zawartość merytoryczną tekstu. Fachowa i solidna korekta to w przypadku informacji prasowej podstawa.
Do przeprowadzenia korekty tekstu warto zaangażować inną osobę niż twórcę treści. Osoba postronna wychwyci więcej ewentualnych błędów od autora. Tekst powinien być nienaganny zarówno pod względem językowym, ortograficznym, interpunkcyjnym, jak i stylistycznym.
Ponadto, tekst informacji prasowej możesz sprawdzić, wykorzystując w tym celu narzędzia internetowe, takie jak Ortograf, LanguageTool, czy Korektor Tekstu. W razie wątpliwości związanych z pisownią czy znaczeniem danego słowa nie wahaj się korzystać z internetowych słowników.
Mam nadzieję, że wskazówki zawarte w tym artykule pomogą Ci stworzyć rzetelną i interesującą informację prasową. Pamiętaj, że odpowiednie wykorzystanie tej formy komunikacji może znacznie powiększyć Twoje grono odbiorców!