Poznaj 10 sposobów na angażowanie odbiorców w social mediach

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Marketing w mediach społecznościowych może być wyzwaniem, ponieważ wymaga czasu, doświadczenia, testowania i wyciągania wniosków. Aby Twoje wysiłki zaczęły przynosić efekty, warto postawić na działania, które zwiększają zaangażowanie.

Aby rozwijać relację z obserwującymi, postaw na sprawdzone formaty, które wywołują interakcje w social mediach. Zaangażowana społeczność to także Twoi przyszli klienci – jak więc sprawić, by treści marki zachęcały do aktywności? W dalszej części artykułu przedstawimy Ci kilka przydatnych wskazówek, tymczasem zerknijmy na statystyki:

  • Według Sprout Social 68% konsumentów zgadza się, że media społecznościowe umożliwiają im interakcję z markami.
  • 78% twierdzi, że jest skłonnych kupić od firmy po pozytywnym doświadczeniu z nią w mediach społecznościowych (źródło).

Kiedy spojrzymy na te statystyki, trudno się dziwić, że większość marek stawia na angażujące działania w swoich social mediach. Wyjaśnijmy jednak, czym jest zaangażowanie w mediach społecznościowych: ma ono miejsce wtedy, gdy obserwujący i potencjalni klienci wchodzą w interakcję (zostawiają polubienia, komentarze, reakcje lub udostępnienia) z Twoją firmą (publikacjami, którymi się dzielisz) np. na Facebooku, TikToku czy Instagramie. To wszystko buduje zaufanie do Twojej marki. Pamiętaj jednak: niewielka liczba zaangażowanych obserwujących jest znacznie cenniejsza niż duża liczba milczących osób, dlatego wielkie konto bez prawdziwego zaangażowania nie ma wcale tak dużej wartości. 

Poznaj 10 pomysłów na zwiększenie zaangażowania w kanałach marki: 

1. Używaj CTA

Jeśli chcesz, aby Twoi odbiorcy nawiązali z Tobą kontakt, zaznacz to w swoim poście. Lub gdy zależy Ci, by obserwatorzy polubili post, zostawili komentarz  lub kliknęli w link do Twojego sklepu? Powiedz im wprost, aby to zrobili! CTA może też być mniej bezpośrednie, wystarczy, że wywołasz ludzi do dyskusji, a komentarze pojawią się same. W tym celu możesz na przykład zastosować grafikę z pytaniem, jak zrobił to sklep Bee.pl:

2. Postaw na video

Filmy zapewniają najlepsze wskaźniki zaangażowania w mediach społecznościowych. Twórz filmy w oparciu o popularne treści, trendy i virale. Przypisz osobę ze swojego zespołu, która będzie odpowiedzialna za śledzenie trendów, trzymaj rękę na pulsie, oglądając TikTok i Instagram, aby poznać najnowsze kierunki w tworzeniu video. Pamiętaj, by nie robić materiałów na zasadzie kopiowania pomysłów, ale kreatywnej inspiracji, którą “przełożysz” na swoją branżę. 

3. Aktywność i konsekwencja 

Jeśli Twoje kanały w mediach społecznościowych milkną na tygodnie lub miesiące, obserwatorzy nie będą się angażować, ponieważ nie będą pewni, czy… ktokolwiek jest po drugiej stronie. Aby marketing w mediach społecznościowych zadziałał, musisz zadbać o spójność i regularne dostarczanie treści. Nawet najbardziej jakościowe i merytoryczne treści nie dadzą efektu, jeśli będziesz je publikować raz na dwa tygodnie. 

 4. Publikuj we właściwym czasie

A skoro o czasie mowa, godzina publikacji również ma znaczenie! Możesz testować najlepsze pory publikacji i na podstawie zaangażowania odbiorców wyciągać wnioski. Warto posiłkować się badaniami/raportami dla poszczególnych kanałów i tam poznać najlepsze pory publikacji (sprawdź artykuł), pamiętaj jednak, że najlepsza pora będzie zróżnicowana ze względu na branżę. Przykładowo: jeśli Twoimi odbiorcami są młode mamy, to ich czas przeglądania social mediów będzie uzależniony np. od pory, gdy kładą spać swoje pociechy (przykład: pora live’ów prowadzonych przez specjalistów na kanale Bebiko). 

5.  Zdjęcia lub grafiki w karuzeli

Takie publikacje też się sprawdzają – choć warto przeplatać je z video, galeriami czy infografikami. Korzystając ze zdjęć, rozważ utworzenie karuzeli, która pomoże Ci opowiedzieć historię i pozwoli obserwującym pozostać w Twoich publikacjach nieco dłużej.

6. Pokaż osobowość swojej marki

Nikt nie chce śledzić nudnej strony w mediach społecznościowych. Daj ludziom powód do przeglądania treści, pokazując wyjątkową osobowość swojej marki. A jeśli nie wiesz, jaka jest osobowość Twojej marki, odpowiedz sobie na pytanie… gdyby Twoja marka była osobą, jak by brzmiała, o czym by mówiła i jaki miałaby styl? Zastanów się nad tym i pisz każdy post z tej perspektywy. Pamiętaj, aby w swoich publikacjach uwzględnić również inne elementy marki, w tym kolorystykę, fonty itp. 

7. Też pokazuj zaangażowanie

Możesz to zrobić, np. tworząc treści w odpowiedzi na pytania lub komentarze obserwatorów. Sprawdź, jakie pytania najczęściej otrzymuje Twój dział moderacji lub biuro obsługi klienta. O co pytają kupujący, jak komentują produkty? Stwórz listę i wykorzystaj ją do stworzenia treści w mediach społecznościowych, które zainteresują Twoich obserwujących. Możesz także stworzyć publikację „Zapytaj nas o wszystko!”, czyli post, w którym prosisz odbiorców o pytania, na które odpowiesz w przyszłych postach lub podczas live’a.

 8. Postaw na RTM

Real time marketing nawiązuje do najbardziej aktualnych wydarzeń, do tego, o czym się właśnie mówi. Obserwatorzy kochają angażować się takie publikacje. Trzymaj więc rękę na pulsie najświeższych newsów, premier filmowych, najnowszych piosenek znanych wykonawców czy wydarzeń sportowych. Przykładem mogą być reakcje marek na premierę filmu “Barbie”, która wywołała lawinę kreatywnych odpowiedzi w postaci publikacji. Mistrzem w RTM-ach jest marka IKEA, która błyskawicznie reaguje na wydarzenia w kraju i na świecie.

9. Stosuj wzmianki i wywołuj “do tablicy”

Nawiąż kontakt z tymi, którzy udzielają się w Twoich kanałach i wywołaj ich do dyskusji. Wyróżnienie kogoś za pomocą @wzmianki to miły gest, który skłania do pozostawienia komentarza lub udostępnienia publikacji (niezależnie od jej formatu) dalej. 

 10. Udostępniaj treści tworzone przez użytkowników

UGC, czyli treści generowane przez użytkowników są świetnym “materiałem” do udostępniania dalej. Takimi publikacjami mogą być pozytywne opinie, recenzje na kanałach odbiorców czy choćby unboxing pokazany na Instagram Stories. Takie publikacje wzmacniają wizerunek marki i budują zaufanie, ale też… pokazują, że jako marka interesujesz się tym, co mówią o Tobie klienci. 

 Sposobów na zaangażowanie w social mediach jest o wiele więcej, warto tu wspomnieć także o quizach, zagadkach czy konkursach z nagrodami. Możesz też poprosić o wybór (np. która z dwóch wersji opakowań bardziej podoba się odbiorcom) czy pójść w komunikację z memami. Wiele zależy od grupy docelowej, z która się komunikujesz.