10 kroków do zbudowania świadomości Twojej marki
Rozpoznawalna marka lub produkt oznaczają zwiększenie zysków i zdobywanie zaufania klientów. Jakie działania podjąć, by wizerunek firmy budził zaufanie? Poznaj 10 cennych wskazówek.
Zacznijmy od definicji świadomości marki, która polega na “rozpoznaniu jej odmienności – charakterystycznych dla niej cech, typu osobowości i pokierowaniu działań komunikacyjnych i marketingowych w celu stworzenia skojarzeń związanych z marką” (źródło: Brand 24). Zaistnienie w świadomości odbiorców marki jest procesem długotrwałym, polegającym na wielu równoległych działaniach. Dobre skojarzenia z brandem budują jego wizerunek. Ten skupia się także na wywoływaniu odpowiednich emocji – np. Milka kojarzy nam się z delikatnością, Dove z akceptacją i troską, a samochody Volvo – z dbałością o bezpieczeństwo.
Dlaczego budowanie świadomości marki jest tak ważne?
Bo to się po prostu opłaca! Argumentów jest co najmniej kilka:
- marka dzięki kampaniom świadomościowym wzmacnia swoją wiarygodność;
- lojalizuje klientów;
- sprawia, że brand staje się bardziej atrakcyjny na tle konkurencji;
- buduje zaufanie i umacnia relację z klientami.
Przed Tobą 10 kroków do zbudowania świadomości marki:
1. Zadbaj o identyfikację wizualną:
Twoja firma, niezależnie od wybranych kanałów social media czy komunikatów reklamowych, powinna być spójna także na poziomie wizualnym. Identyfikacja wizualna to “zbiór różnego rodzaju elementów, najczęściej graficznych, ale także typograficznych oraz o innym charakterze, które mają za zadanie zwiększyć rozpoznawalność marki na rynku. Dzięki nim wszystkie prezentowane przez daną firmę komunikaty marketingowe są spójne, współgrają ze sobą i nawzajem się wzmacniają” (źródło). Jako przykład można podać stosowanie przez firmy spójnej kolorystyki, trzymanie się kilku dedykowanych czcionek, korzystanie z tych samych symboli, bo właśnie to wpływa na budowanie świadomości marki. Przykład? Coca-Cola, której kolor czerwony i charakterystyczna czcionka są od lat doskonale rozpoznawalne i kojarzone z jedną konkretną marką.
Identyfikacja wizualna, poprzez wykorzystanie spójnej kolorystyki oraz symboli, wspomaga świadomość marki, ponieważ wpływa na emocje odbiorców i wywołuje konkretne skojarzenia.
2. Wyznacz cele marki
Będziesz je także komunikować jako najważniejszą misję firmy. Zastanów się, w jaki sposób Twoje produkty lub usługa zmieniają życie ludzi – czy tak jak Redbull dodają im skrzyyydeł, czy może jak Dove, przekonują, jak ważna jest troska o swoje ciało, niezależnie od wieku, koloru skóry czy rozmiaru, który nosimy. Pomyśl więc, w jaki sposób Twój produkt pomaga klientom rozwiązywać ich problemy lub inspirować do lepszego życia.
3. Storytelling
Budowanie więzi z odbiorcami za pomocą opowiadanych historii to jedna z najbardziej skutecznych metod promocji. Opowieści odwołują się do nostalgii i emocji klientów, dzięki czemu wzmacniają przywiązanie do marki. Przykład? Bijąca rekordy popularności reklama Allegro “English for beginners” z dziadkiem, który uczył się języka angielskiego, by móc odwiedzić wnuczkę za granicą. Jak więc zaciekawić historią? Nie opowiadaj nudnych frazesów w stylu: “Nasza firma powstała w 1978 roku”, zamiast tego napisz: “Wszystko wzięło swój początek od przypadkowego spotkania dwójki przyjaciół”.
4. Content marketing:
Pamiętaj, by treści udostępniane przez markę (artykuły, blog, infografiki itp.) były wysokiej jakości – zarówno, jeśli chodzi o warstwę merytoryczną, jak i poprawny język. To głównie dzięki działaniom content marketingowym jesteśmy w stanie zbudować widoczność marki w sieci oraz jej ekspercki wizerunek.
5. Przemyślana obecność w social mediach
Na każdy z kanałów – niezależnie, czy to Instagram, LinkedIn, Twitter czy Facebook warto mieć z góry zaplanowaną strategię. Kluczowym jest tu przeanalizowanie działań konkurencji (które pomoże Ci znaleźć swój własny wyróżnik), jak też przemyślenie misji. Czy w swoich kanałach chcesz budować wizerunek eksperta, który dzieli się wiedzą (np. o zdrowym odżywianiu, jak robi to sklep FitOrSweet), czy chcesz dostarczać treści bardziej rozrywkowych, lub po prostu informacyjnych? Mądrze prowadzone social media, moderacja komentarzy i wiadomości pomogą Ci w zbudowaniu zaufania odbiorców. Pamiętaj jednak, by publikować regularnie, wchodzić w przyjazną komunikację z odbiorcami i trzymać się wspomnianej wcześnie identyfikacji wizualnej. Dobrym przykładem komunikacji na Facebooku może być marka Empik:
6. Postaw na ambasadorów marki
Aktywnych komentatorów lub influencerów, którzy wspominali o Tobie w mediach społecznościowych lub na forach możesz wyszukać np. przy pomocy narzędzia Brand24. To najprostszy sposób, by nawiązać współpracę (np. barterową) z osobami, które i tak uwierzyły już w Twój produkt i same z siebie polecały go innym. Szukając ambasadora, możesz też skorzystać z pomocy agencji, która na podstawie Twoich wytycznych zrobi dla Ciebie research i przygotuje propozycje influencer marketingu, przedstawiając twórców, których grupa docelowa i styl życia idealnie odpowiadają Twojej marce. Oprócz researchu w środowisku influencerów, możesz też zlecić agencji koordynowanie współpracy: zadbanie o przesyłki, akceptację postów do publikacji, harmonogram działań oraz raport. Influencer marketing to jeden z ciekawszych sposobów na zbudowanie zaufania i świadomości marki – przykładem mogą być produkty marki Anwen czy Kanaste szeroko polecane w środowisku mikroinfluencerów:
7. Wideo wizerunkowe
To jeden z najprostszych sposobów na wizualne przedstawienie tego, co Cię wyróżnia. Idealnym miejscem na video marketing jest oczywiście YouTube, którego potęga i zasięg nieprzerwanie rosną. Jak podaje Brand24, “Youtube generuje blisko 5 miliardów wyświetleń dziennie, zaś widzowie są o 95% bardziej skłonni do zapamiętania CTA po obejrzeniu filmu”. Warto więc postawić na video, ponieważ ten format łatwiej wyraża vibe marki i generuje interakcje z widzem (w porównaniu do “zwykłego” tekstu lub grafiki).
Nagrywając i publikując różnego rodzaju filmy robisz ukłon w stronę publiczności, tym samym zmniejszając dystans. Dzięki formatowi video możesz pokazać, że za produktem stoją prawdziwi ludzie z krwi i kości. Ponadto, filmy poradnikowe to tutoriale, dzięki którym łatwo można objaśnić stosowanie produktu i zachęcić do jego zakupu.
8. Monitoring internetu
Warto na bieżąco obserwować, co o naszych produktach lub marce mówią użytkownicy internetu. Korzystając np. z Brand24, możesz w czasie rzeczywistym trzymać rękę na pulsie, odpowiadać na komentarze, wchodzić w interakcję z internautami, którzy wypowiadają się np. na forach internetowych. Tym samym pokazujesz, że jesteś wszędzie tam, gdzie o Tobie wspominają i stawiasz na dialog z użytkownikami.
9. Narzędzia offline
Warto zrobić ukłon także w stronę tradycyjnych sposobów promocji. Pomyśl o reklamach outdoorowych (plakaty, ulotki, katalogi, billboardy), przeanalizuj, jakie towary promocyjne możesz stworzyć (np. bezpłatne próbki kosmetyków), rozejrzyj się za eventami, w których uczestniczy Twoja branża i zgłoś swoje stoisko. Ponadto możesz pomyśleć także o spotach radiowych lub telewizyjnych, o ile grupa ich odbiorców w odpowiednim stopniu pokrywa się z Twoją grupą docelową.
10. Brand hero
Zastanów się, czy Twoja marka potrzebuje bohatera? “Aby brand hero działał dobrze, by skupiał jak soczewka emocje rozproszone po produktach i usługach marki, musi jak najbardziej przypominać człowieka. Im bardziej antropomorficzny (nie tylko w kwestii wyglądu zewnętrznego, raczej osobowości i reakcji), tym lepszy (źródło). Dobrym przykładem jest tu ludzik Michelin, Mały Głód, Serce i Rozum.
Poznałeś już 10 niezawodnych sposobów na budowanie świadomości marki – pora dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Spaw, by Twój produkt lub usługa stały się bardziej widoczne, a sama marka wzbudzała pożądane skojarzenia 😉