Jak stworzyć logo, które wyróżni firmę?
Poznaj przydatne wskazówki, które pomogą Ci stworzyć wyróżniający się logotyp. Jak powinno wyglądać logo, które wyróżni Twoją firmę? Sprawdź nasz poradnik!
Czym jest logo? Najprościej mówiąc, to znak graficzny, którego unikalność wyróżnia Twoją markę. Zazwyczaj jest to opracowany na zlecenie symbol firmy, który zawiera nazwę (czasem również slogan marki – jak np. Nike. Just do it).
Logo “mieści się” w ograniczonej, ale wymownej formie, jest zwięzłą kompozycją. Mimo to potrafi sprawiać trudności na etapie projektu. Dlaczego? Bo zadaniem logotypu marki jest wyrażenie np. wartości i charakteru firmy w sposób maksymalnie prosty i czytelny. Na pewno kojarzysz ponadczasowe logo Coca-Coli. Jak widać może być ono całą mapą skojarzeń – z napisem Coca-Cola natychmiast kojarzymy unikalny kształt butelki, spotkania przy rodzinnym stole czy świąteczną ciężarówkę.
Jak stworzyć logo, które wyróżni firmę?
Logo tworzone jest na wczesnym etapie działań marki – podczas brandingu (kształtowania się m.in. identyfikacji wizualnej) lub rebrandingu. Logotyp jest więc spójny nie tylko z charakterem działań firmy, ale także pozostałymi elementami takimi jak kolorystyka marki (i branży – trudno wyobrazić sobie np. jaskrawo różowe logo kancelarii prawnej. Tu królują raczej stonowane barwy), strona internetowa czy kroje czcionek używanych w reklamach.
Przede wszystkim postaw na prostotę – im mniej szczegółów i ozdobników w logotypie, tym lepiej! Doskonałym testem na to, czy logo jest czytelne jest odpowiedź na pytanie – czy jestem w stanie szybko je odtworzyć i narysować? Jeśli tak – świetnie!
10 wskazówek, jak stworzyć dobre logo firmy
Reprezentatywność
Chodzi tu o wspomnianą już spójność logotypu z wizją i misją Twojej firmy. Każda branża może mieć nieco inne elementy logotypu lub kroje czcionek. Przykładowo: wśród kancelarii prawnych w logotypach króluje symbol Temidy – kultowego symbolu sprawiedliwości. W nieruchomościach takim symbolicznym elementem logotypów jest na przykład dach lub obrys domu
Postaw na ponadczasowość
Jeśli w danym sezonie modne są konkretne czcionki i grafiki, nie oznacza to, że warto używać ich w projekcie logotypu. Pamiętaj – moda przemija, a logo powinno być ponadczasowe i przetrwać wiele lat. Postaw na klasykę i proste nawiązania do branży, produktów lub usług. Przykładem na ponadczasową klasykę jest np. logo marki McDonalds.
Prostota
Pamiętaj, że dobre logo nie powinno wyrażać miliona szczegółów. Skup się na jednej, najbardziej istotnej idei. Kultowe nadgryzione jabłko, czyli logotyp marki Apple jest prostym odniesieniem do nazwy firmy. Ciekawostka: istnieje kilka teorii dotyczących powstania tego konkretnego logotypu. Niektórzy uważają np., że nadgryzione jabłko Apple jest odniesieniem do komputerowego terminu bajt, inni widzą w nim ukłon w stronę biblijnej historii, w której Ewa ugryzła kęs zakazanego owocu, jeszcze inni twierdzą, że to nawiązanie do Sir Izaaka Newtona i jabłka, które spadło i pomogło mu odkryć grawitację, kiedy siedział pod drzewem. (źródło).
Ogranicz się do kilku kolorów
W wielu poradnikach można natknąć się na wskazówkę, że dobre logo marki ogranicza się do maksymalnie trzech kolorów. Niektóre badania mówią nawet, że większość projektantów przy tworzeniu logotypów zamyka się w jednym lub dwóch kolorach.
Stwórz szkice
Jeśli zlecasz logo grafiki, możesz przygotować nie tylko brief (odpowiadający na ważne pytania o tożsamości marki), ale też własne szkice – to wyznaczy kierunek prac. Możesz także zaprojektować logotyp samodzielnie, np. w bezpłatnym programie Canva.
Wybór czcionki
Tutaj, podobnie jak przy kolorach – warto postawić na jedną, maksymalnie dwie czcionki, aby logotyp był czytelny. Unikniesz dzięki temu wrażenia chaosu. Czcionka musi być spójna także z symbolem (tak jak w przypadku znaku Nike i napisu Just do it).
Spójność z identyfikacją wizualną
Twój logotyp musi być spójnym elementem identyfikacji wizualnej marki. Powinien więc pasować zarówno do strony internetowej, jak i materiałów promocyjnych firmy. Jednolitość pod kątem czcionek i kolorystyki jest tu kluczowa.
Unikalność
Warto zrobić research konkurencji, by wiedzieć, w jakich ramach się poruszać przy tworzeniu logotypu, kluczem jednak jest unikalność. Twoje logo powinno się wyróżniać, być łatwo rozpoznawalne, wpadające w pamięć – jak logo Netflixa. Unikaj bezpośrednich nawiązań do swojej konkurencji, aby nie zniknąć w tłumie logotypów, które odbiorcy wrzucą do jednego worka.
Niech logo oddaje tożsamość Twojej marki
Tu idealnym przykładem są logotypy modowe – eleganckie, minimalistycze, pełne klasy – czyli idealnie nawiązujące do charakteru domów mody.
Korzystaj z dedykowanych narzędzi
Aby minimalizować koszty (zlecenie logotypu projektantowi może wiązać się z kosztem od kilkuset do kilku tysięcy złotych), możesz zaprojektować logo samodzielnie. Pomocne będą dedykowane narzędzia: wspomniana już Canva, LogoMaker lub Adobe Illustrator.
Na koniec – zanim zdecydujesz się na konkretne logo, zasięgnij opinii. Zapytaj ludzi ze swojej branży, klientów lub znajomych marketerów, który (z kilku wariantów) logotypu wybrać. Osoby postronne rzucą światło na szczegóły, których mogł_ś nie dostrzec na etapie projektowania.