Afiliacja co to jest? Sprawdź przykłady i możliwości

Judyta Kokoszkiewicz Influencer Marketing

Marketing afiliacyjny, to model reklamowy, w którym marki wynagradzają ludzi za generowanie ruchu na stronę lub linkowanie do produktów i usług. Sprawdź, jak takie działania mogą wesprzeć rozwój Twojej marki. 

W dosłownym tłumaczeniu afiliacja to “usynowienie, włączenie do rodziny”. Jak to wygląda w praktyce? To nic innego jak działania polegające na nawiązywaniu dobrych relacji i współpracy po dwóch stronach (odbiorcy/ambasadorzy i marki). Afiliacja polega na nawiązaniu dobrowolnej współpracy, w której obie strony czerpią wymierne korzyści. Przykładowo: sklep nawiązuje współpracę z influencerem (wydawcą), który publikuje u siebie na blogu klikalny link czy baner odsyłający do sklepu. W zależności od ustaleń, wydawca dostaje wynagrodzenie za określone akcje: np. liczbę wejść na stronę, liczbę dokonanych transakcji itd. 

Aby bliżej zrozumieć ten model, warto przyjrzeć się stronom biorącym udział w afiliacji:

“reklamodawca – oferuje prowizję za sprzedaż produktu lub dotarcie z ofertą do użytkowników internetu,

wydawca lub partner – promuje ofertę reklamodawcy w zamian za wynagrodzenie,

użytkownik – internauta zainteresowany produktem reklamodawcy, który wejdzie na jego stronę z linku promowanego przez wydawcę,

sieć afiliacyjna – firma, która zbiera oferty setek reklamodawców i pozwala je promować wydawcom” (źródło).

Afiliacja – garść najważniejszych informacji

W marketingu internetowym afiliacja to nawiązywanie dobrowolnej współpracy, której celem jest osiąganie wymiernych korzyści wszystkich zaangażowanych stron w tę współpracę. 

Ten model zyskał popularność dzięki marce Amazon, która spopularyzowała tę praktykę. Właściciel marki, Jeff Bezos stworzył i wprowadził własny program marketingu afiliacyjnego, w którym twórcy i strony internetowe zamieszczają linki prowadzące do strony Amazon. Jeśli internauci klikają w link i dokonają zakupu na stronie Amazon, wydawca otrzymuje opłaty reklamowe.  W Polsce swój program afiliacyjny mają np. tacy giganci jak mBank, Ceneo czy Allegro. Programy te są polecane przez ambasadorów, którzy zcahęcają np. mniejszych influencerów, by zaczęli na afiliacji zarabiać.

Afiliacja Allegro
źródło: https://allegro.pl/programy-lojalnosciowe/allegro-polecam

Afiliacja to model win-win: zarabiają na niej i polecający, i marki. Program partnerski to także świetny sposób na lojalizację klientów. Jeśli zaproponujemy go klientom, zwiększa się szansa, że staną się ambasadorami lojalnymi marce. Twoja firma może też na bieżąco monitorować wyniki tej współpracy dzięki specjalnym linkom śledzącym. Zaawansowana analityka programów afiliacyjnych daje opcję monitorowania wyników sprzedaży u poszczególnych partnerów (wydawców). Klienci także cenią sobie możliwość dodatkowych zarobków. Szczególnie w świecie influencerów ten model jest bardzo popularny. Zdarzają się także sytuacje, że twórcy internetowi są “naturalnymi ambasadorami” naszej marki, bo kupują nasze produkty i polecają je odbiorcom. W takim przypadku warto zaproponować mu albo współpracę ambasadorską, albo właśnie działania afiliacyjne. 

Afiliacja – korzyści dla firm

Jeśli chcesz dotrzeć do szerszej bazy odbiorców tanim kosztem (tańszym, niż np. tradycyjna kampania z influencerami), możesz zatrudnić właśnie partnerów w modelu afiliacyjnym. Taki partner może być właścicielem wielu stron czy np. influencerem z rozwiniętym kontem na Instagramie, bazą mailingową czy poczytnym blogiem. Kiedy zlecasz mu działania afiliacyjnie, może “zaszyć” link w treści swojego artykułu, umieścić klikalny baner na swojej stronie czy w newsletterze. Oczywiście treści zawierające link afiliacyjny powinny być zachęcające – może to być ciekawy storytelling, atrakcyjny rabat czy kod do wykorzystania podczas zakupów. Linki kierują do strony Twojego sklepu lub bezpośrednio na zakładkę produktową. Pozwala to zwiększyć ruch oraz sprzedaż na Twojej stronie. 

Dlaczego programy afiliacyjne mogą być dla marki bardziej tradycyjne od tradycyjnej reklamy? Bo płacisz wyłącznie za uzyskane efekty (np. liczbę transakcji sprzedażowych) ustalone w zapisach umowy. Tradycyjna reklama to wciąż ryzyko przepalania budżetów na działania, które nie zawsze dają zamierzone rezultaty.

Afiliacja co to jest
źródło: https://mbank.net.pl/portal/

Afiliacja: wskazówka na koniec

Zanim rozpoczniesz działania afiliacyjne, określ swoją grupę docelową (potencjalnych klientów, jak i osób odwiedzających stronę). Jeśli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością, warto związać się z afiliantem, u którego można wyświetlać reklamy w takiej tematyce. Zapewni to większe wyświetlenia i możliwość zarobku dla obu stron.