Poznaj 5 nowych trendów w influencer marketingu!
Jak donoszą zagraniczne media, w ostatnim półroczu wyklarowało się kilka ciekawych trendów i kierunków
w influencer marketingu. Sprawdź, na jakie zjawiska warto zwrócić uwagę, dobierając twórców do współpracy!
Na kształt influencer marketingu w 2023 roku miały wpływ różne czynniki, między innymi sytuacja gospodarcza i polityczna na świecie. Nastąpiło wyraźne rozróżnienie twórców na artystów i edukatorów. Ci pierwsi skupiają się na rozrywce, zaś drudzy na szerzeniu treści edukacyjnych.W kolejnym akapicie szerzej opowiemy Ci, na czym polega ta różnica.
Poznaj 5 nowych kierunków w influencer marketingu
1. Twórcy chcą być odpowiedzialnymi edukatorami
Coraz bardziej widoczne jest rozróżnienie między influencerami dostarczającymi content rozrywkowy, a tymi, których misją jest edukowanie w swojej niszy. Edukatorzy stawiają na rzetelne sprawdzanie źródeł, dzielenie się newsami, prowadzenie warsztatów czy live’ów, które dają wartość, uczą i rozwijają odbiorców. Zaufanie, jakim cieszą się wśród obserwatorów przekładają na budowanie autorytetu i silnej marki osobistej. Przykładami nisz, w których działają mikroinfluencerzy edukatorzy mogą być np.: social media (@pani.od.contentu, @olasidorowska), prawo (@prawomamy, @prawodozdrowia) czy dietetyka (np. konto @prozdrawiam).
Marki, które chcą skorzystać z wiedzy i autorytetu danych twórców mogą zapraszać ich do współtworzenia publikacji eksperckich (raportów, e-booków) czy wspólnych live’ów. Co ważne, gdy kampania dotyczy tematu niszowego, lepiej zatrudnić do współpracy kilku mikroinflencerów specjalistów, aniżeli jednego “dużego twórcę”, który porusza tematy ogólne. Pamiętaj, że społeczność zgromadzona wokół mikroinfluencerów zawsze będzie bardziej zaangażowana i “zżyta” ze sobą.
2. Trendy w influencer marketingu: odpowiedzialność za środowisko
Choć trend ten rozwija się od dawna, można powiedzieć, że dziś kładzie się jeszcze większy nacisk na odpowiedzialny dobór marek do współpracy. Influencerzy wybierają kampanie z firmami, których produkty są przyjazne dla środowiska. Istotne jest dla nich to, czy przy produkcji np. ubrań użyto materiałów z recyklingu, a osoby zatrudniane przez marki pracują w godziwych warunkach. Influencerzy dbają o dobór współprac także przez wzgląd na swoją markę osobistą. Niejednokrotnie wizerunek twórców “ucierpiał” właśnie z powodu reklamowania scamu czy produktów szkodliwych dla środowiska. Przykładowo influencerki działające w branży beauty nieraz odmawiają reklamowania kremów w nieekologicznych opakowaniach. Marki, których produkty przyczyniają się do zwiększania zanieczyszczeń lub zostały stworzone w niegodnych warunkach pracy mają mniejsze “szanse” na współprace. Etyczna konsumpcja jest więc trendem, który przybiera na sile, jeśli chodzi o influencer marketing.
3. Zdywersyfikowanie źródeł dochodów przez influencerów
Twórcy internetowi nie chcą opierać się jedynie na zależnych od Mety kanałach, w których nie mają wpływu np. algorytm. Nie chcą też polegać jedynie na propozycjach współprac reklamowych, których zazwyczaj nie można zaplanować, a co za tym idzie – znać planu swojego wynagrodzenia w kolejnych miesiącach czy latach. Stąd też szeroka dywersyfikacja dochodów – influencerzy wydają własne produkty (e-booki, kursy, akademie; udostepniają subskrypcje; możliwość spotkań na żywo, własne produkty fizyczne). Posiadają też własne platformy, sklepy czy strony internetowe, gdzie gromadzą treści niezależne od Instagrama czy Facebooka. Wszystko to daje twórcom jeszcze większą wiarygodność i zaangażowanie, na czym korzystają także marki, które wchodzą we współpracę i mogą wybierać, na jakim kanale twórcy się zaprezentować.
Twórcy badają alternatywne źródła dochodów, stają się mniej niezależni od umów z markami. W ten sposób będą bardziej wybredni w kwestii współpracy z firmami, co może również skutkować wzrostem cen. Dla marek oznacza to, że budowanie silnych relacji z influencerami staje się jeszcze ważniejsze: jeśli nie chcesz płacić ogromnych kwot, musisz znaleźć influencerów, którzy są Twoimi fanami i zamienić ich w ambasadorów marki.
4. Influencer marketing a dostępność mediów:
Influencerzy, jak i marki chcą, by dystrybuowane przez nich treści były udostępniane osobom z niepełnosprawnościami. Dlatego coraz częściej spotkamy się z audiodeskrypcjami, napisami czy opisami alternatywnymi. Takie środki ułatwień dostępu do treści umożliwiają kontakt z twórcami i markami. Niezwykle ważne są napisy w materiałach video, bo pozwalają osobom z wadami słuchu wchodzić w interakcje i mieć poczucie, że żaden odbiorca nie jest pomijany. Warto pamiętać o tych prostych we wdrożeniu udogodnieniach, gdy planujemy współpracę na linii marka – influencer.
5. Trendy w influencer marketingu: pracownicy firm w roli influencerów
Klienci chcą autentyczności i bardziej ufają markom, które mają swoją “twarz”. Stąd też od jakiegoś czasu rozwija się zjawisko promowania pracowników marek jako ich ambasadorów. Oznacza to traktowanie ich jako influencerów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami. Treści tworzone przez pracowników są bardziej wiarygodne i przyciągają uwagę klientów. Przykładem może być np. Agnieszka Jarosławska, znana jako @rudaczyta, która od lat jest pracownicą, a jednocześnie lubianą ambasadorką Taniej Książki.
Pięć powyższych trendów pojawiało się ostatnio w portalach zagranicznych. Dodamy tu od siebie jeszcze kilka cennych wskazówek. Pamiętaj, że materiały od influencerów przyjmowane lepiej niż “zwykła” reklama, dlatego warto wesprzeć je… reklamą płatną! Zaplanowanie budżetu na promocję reelsa czy innej publikacji influencera opłaci się obu stronom. Pamiętaj, by uzyskać zgodę influencera na uruchomienie promocji płatnej, określając czas trwania reklamy i pola eksploatacji, na których będzie wykorzystywany materiał z jego wizerunkiem.