Lead magnet: czym jest i jak go wykorzystać?

Judyta Kokoszkiewicz Content Marketing

Jakie korzyści może Ci przynieść lead magnet? Jak go przygotować, aby był maksymalnie zachęcający? Poznaj interesujące przykłady, które możesz wykorzystać w swoim biznesie.

Zacznijmy od definicji lead magnet. Zazwyczaj jest to darmowy materiał czy element ofertowy, który ma praktyczną wartość dla klienta – jak e-book, poradnik, darmowa konsultacja, rabat czy raport. Taki materiał można pobrać za darmo, pod warunkiem pozostawienia adresu mailowego (na który w przyszłości możesz np. wysyłać newslettery i zacieśniać więź z odbiorcami). 

Przykładów nie trzeba szukać daleko: na stronie Kohai znajdziesz np. bezpłatny raport “Marketing generacyjny. Jaki content trafia do Generacji Z, Millenialsów, Pokolenia X i Baby Boomersów?”, który zawiera w sobie kilkadziesiąt stron przydatnych danych dla marketerów czy marek, które tworzą treści dedykowane konkretnym grupom konsumentów. Raport można pobrać za darmo, wystarczy, że w formularzu zostawi się swój adres e-mail ze zgodą na otrzymywanie newslettera. 

Jak widzisz, lead magnet to też jedna z naturalnych strategii rozwijania swojej bazy subskrybentów. Kiedy zdobywasz adres mailowy do danej osoby, możesz budować w niej świadomość swojej marki poprzez cykliczną wysyłkę maili z ciekawostkami, wskazówkami czy informacjami o atrakcyjnych promocjach. 

Naczelna zasada budowania relacji poprzez kampanie e-mailowe brzmi: dajemy odbiorcy prawdziwą wartość. Kiedy więc jesteś trenerem personalnym, podziel się filmem instruktażowym z ćwiczeniami lub planem dietetycznym. Kiedy zaś prowadzisz sklep z obuwiem, wpuść odbiorcę za kulisy: pokaż, jak pracujecie, z jakich materiałów są tworzone modele obuwia. Treści premium w newsletterach powinny sprawić, że odbiorca czuje się wyróżniony (bo np. tych samych treści nie znajdzie w Twoich social mediach). 

Lead magnet: przykłady

Poniżej przygotowaliśmy listę interesujących przykładów lead magnetów, mogą być nimi:

  1. E-book – czyli publikacja np. na temat w którym się specjalizujesz.
  2. Darmowa konsultacja – to popularny sposób promocji wśród marketerów, którzy oferują klientom np. godzinę konsultacji biznesowej, audytu profili social media czy wskazania błędów w strategii marki.
  3. Wcześniejszy dostęp do jakiegoś produktu dla osób zapisanych do newslettera.
  4. Dostęp do “tajnej” grupy na Facebooku, gdzie klient może uzyskać wiele cennych wskazówek biznesowych. 
  5. Rabat lub próbna subskrypcja.
źródło: Resibo.pl
  1. Darmowe próbki do testów w zamian za zapis na newsletter.
  2. Planer publikacji w social mediach (zawierający m.in. pomysły na posty). 
  3. Dostęp do webinarów.
  4. Kurs e-mailowy.

To tylko niektóre z przykładów lead magnetów – takie darmowe materiały/dodatki do oferty mogą mieć również inne formy. Wiele zależy od Twojej marketingowej kreatywności 😉 Jak widzisz lead magnet można nazywać dowolnie – dla niektórych jest on przynętą, bonusem, dla innych np. gratisem. Najważniejsze jest przeanalizowanie potencjalnych problemów i potrzeb klientów. Dzięki temu stworzysz materiały będące rozwiązaniem tych kwestii. 

Cechy dobrego lead magnetu

Zaplanuj go z głową – wspominałam już o analizie zainteresowań i potrzeb klienta, warto spojrzeć także na inne jego cechy.  

 Lead magnet powinien:

  • być odpowiedzią na prawdziwe problemy potencjalnych klientów;
  • przedstawiać odpowiednią wartość merytoryczną;
  • być dostępny właściwie od razu po zapisie na newsletter;
  • budować Twoją ekspercką pozycję w branży;
  • być dostosowany do tematyki, którą się zajmujesz. 
źródło: Morebananas.pl

Lead magnet: Facebook ads

Wyobraź sobie, że masz już przygotowany przykładowy e-book, który pomoże Ci zbierać leady. Co robimy dalej krok po kroku? Tu ważna jest decyzja, w którym “medium” stworzymy formularz zapisu na darmowy e-book. Możesz zaprojektować dedykowany landing page (przykład TUTAJ) lub stworzyć formularz Facebooka (by np. włączyć go w płatną promocję). Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, na pewno warto przetestować obie funkcje (nawet równolegle). Kiedy korzystamy z Facebook lead ads, wszystko odbywa się bez opuszczania kanału Facebooka, a formularz jest wstępnie wypełniony danymi z profilu użytkownika Facebooka. Kiedy natomiast zbieranie kontaktów odbywa się przez landing page, zbierzesz mniej leadów, ale wyższej jakości, ponadto zbudujesz większą świadomość marki.   

Na koniec pamiętaj o przygotowaniu innych technicznych aspektów: strony z podziękowaniem za zapis do listy; powitalnego e-maila, a potem – regularnej wysyłki newsletterów z treściami premium.