Jak zachęcić klientów do tworzenia user generated contentu?
Korzyści, jakie niosą autentyczne opinie użytkowników jest bardzo wiele. Przede wszystkim jednak UGC buduje zaufanie do marki. Jak więc sprawić, by użytkownicy chętniej wyrażali opinie o nas? Sprawdź nasz artykuł.
Tradycyjnie zacznijmy od definicji: user generated content (zwany dalej: UGC) to nic innego jak treści generowane przez Twoich klientów i odbiorców (nazywanych także “końcowymi użytkownikami”). UGC może funkcjonować w sieci w różnej formie. Content tworzony przez użytkowników to np. film z recenzją na YouTubie, artykuł na blogu, opinia zostawiona na stronie sklepu, obraz, recenzja w Google itd. Marki bardzo często monitorują wzmianki na swój temat (korzystając np. z Brand24) i chętnie korzystają z tych treści, udostępniając je na swoich kanałach social media.
Dlaczego markom tak bardzo zależy na UGC?
Klienci bardzo często czytają opinie przed zdecydowaniem się na zakup, dlatego tak ważne jest, by pozytywnych opinii o naszej firmie było jak najwięcej. Pamiętaj, że muszą być tworzone przez prawdziwych ludzi – tylko wtedy są traktowane jako szczere i autentyczne.
Dobry przykład?
Szukasz fryzjera i zależy Ci na kimś, kto wie, jak zadbać o włosy w sposób profesjonalny oraz delikatny. Zanim powierzysz komuś swoje włosy, sprawdzasz konta fryzjerów w social mediach. Kiedy widzisz wiele zdjęć z udanymi metamorfozami fryzur, a pod nimi komentarze od zadowolonych, wiernych klientek, nie potrzebujesz właściwie niczego więcej, by móc zaufać danemu salonowi fryzjerskiemu, prawda? Ważne: publikując posty z klientami, koniecznie zapytaj ich wcześniej o zgodę i oznacz ich konto na Instagramie – klienci czytający opinie chętnie zaglądają też na oznaczone profile.
UGC utwierdza w chęci zakupu
Według portalu Businesswire.com, aż 80% badanych potwierdza, że opinie innych mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Dlaczego? Ponieważ wzmacniają zaufanie do marki. Wierzymy opiniom bardziej niż nachalnej reklamie producentów. Co więcej, content od użytkowników wywołuje w nas efekt pożądania: “też chciałbym to mieć”. Ma to miejsce szczególnie w przypadku treści od influencerów: ich wierni obserwatorzy bardzo chętnie kupują rekomendowane produkty właśnie przez wywołany efekt pożądania. Kiedy więc zamawiasz u twórcy internetowego np. sponsorowane stories z oznaczeniem swojego konta, koniecznie stwórz na Instagramie wyróżnioną relację “Polecają nas”, do której będziesz mógł zapisywać takie materiały.
Jak skłonić klientów do publikowania user generated contentu?
Sposobów jest naprawdę wiele poniżej przedstawimy Ci kilka sprawdzonych.
Konkursy
To najlepszy sposób na generowanie opinii od klientów: możesz zaplanować w swoich social mediach konkurs na najlepsze zdjęcie z produktem lub najciekawszy komentarz, np. “napisz, za co cenisz nasz produkt/markę”. Pamiętaj, by w regulaminie konkursu zawrzeć także adnotację, że wypowiedzi uczestników będą mogły być potem przez Ciebie wykorzystane właśnie jako UGC.
Dedykowany hashtag
Zadbaj o stworzenie hashtagu dedykowanego Twojej marce. Możesz zachęcić klientów, by wrzucali fotki z Twoimi produktami na Instagram i oznaczali je dedykowanym hashtagiem – robi tak np. marka obuwia Bartek (screen poniżej). Dzięki temu możesz na bieżąco monitorować, kto mówi o Tobie na Instagramie, a jeśli jakieś konto wyróżnia się szczególnie, możesz zaproponować mu np. współpracę ambasadorską.
Zachęć do dyskusji
Pole do rozmów możesz stworzyć na przykład na firmowym blogu (pod artykułami – zadbaj o wtyczkę Disqus na WordPressie), czy tworząc grupę na Facebooku. Zachęcaj do dyskusji także pod postami w social mediach, a komentarzach bądź czujnym i przyjaznym moderatorem.
Ambasadorzy marki
Pomyśl o współpracach z influencerami, którzy cieszą się zaufaniem swojej społeczności. W trakcie ustaleń z nimi zapytaj, czy stworzone materiały (np. post na Facebooku; reels czy artykuł na blogu) będziesz mógł udostępnić także na kanałach swojej marki. Takie recenzje wzmocnią zaufanie do marki.
To tylko niektóre ze sposobów generowania UGC. Swoich klientów możesz zachęcać też na żywo, gdy świadczysz usługi np. w salonie kosmetycznym, poproś klientki, by wystawiły Ci opinię w Google lub podzieliły się zdjęciem (np. z nowymi paznokciami na Instagramie).
Wskazówka: pokaż, że doceniasz użytkowników, którzy zostawiają opinię, także te negatywne. Odpisuj na ich komentarze, empatycznie odnoś się do uwag i pytań, pomagając rozwiązywać problemy. To pokaże, że opinie klientów nie są Ci obojętne, co więcej: realnie wpływają na udoskonalenie Twoich usług i produktów.