Jak wygląda współpraca z agencją marketingową?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Rozglądasz się za dobrą agencją reklamową, której możesz powierzyć obsługę promocyjną swojej firmy? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę oraz jak może wyglądać taka współpraca.

Kiedy Twój biznes się rozwija, coraz trudniejszym zadaniem staje się prowadzenia działań marketingowych we własnym zakresie. Potrzeba do tego zasobów, pomysłu, jak i dobrej organizacji. W takiej sytuacji warto pomyśleć o współpracy z agencją marketingową, która ma na swoim pokładzie doświadczonych specjalistów. To dzięki nim stworzysz strategię marki od a do z (o ile jeszcze jej nie posiadasz), zadbasz o tworzenie dobrej jakości contentu na stronę czy prowadzenie przemyślanych social mediów. Czasochłonne działania promocyjne przejmą za Ciebie wykwalifikowani specjaliści, a Ty zyskasz czas na dalsze rozwijanie swojej marki. 

Jak wybrać agencję, której zaufasz? 

Przy wyborze możesz kierować się kilkoma kryteriami – zaczynając od ceny usług, poprzez nagrody branżowe, specjalizację, opinie innych klientów, po lokalizację. 

Kryteria wyboru agencji marketingowej

Zanim przystąpisz do researchu, ustal, jakie konkretnie usługi Cię interesują. Czy potrzebujesz kompleksowych działań obejmujących np. przygotowanie szerokiej kampanii świadomościowej, czy jedynie obsługi social mediów lub influencer marketingu. 

Jeśli masz już wytyczony cel, zacznij poszukiwania. W zależności od potrzeb, można skupić się na agencjach pod kątem ich specjalizacji  – np. agencje contentowe lub agencje social mediowe, jak sama nazwa wskazuje pomogą Ci w konkretnych dziedzinach. Gdy stawiasz na agencję o bardzo szerokim portfolio usług, zyskujesz też możliwość kontaktu z innymi specjalistami (np. twórców reklam video czy specjalistów ds. influencer marketingu lub kampanii mailingowych). Niektóre marki właśnie dla wygody obsługi przekazują wszystkie działania promocyjne w ręce jednej agencji. Dzięki temu zyskują cenny feedback od specjalistów, którzy widzą markę w szerokiej panoramie. 

Przykład?

Zamawiasz kampanię z influencerami w agencji 360. Jej specjaliści przyjrzą się dokładnie działaniom Twojej marki w szerokim spektrum. Może się okazać, że posty zamówione u influencerów warto wesprzeć reklamą płatną (z pomocą przychodzą specjaliści np. z Facebook Ads), Twoja strona internetowa nie jest przyjazna użytkownikowi (tu doradzą Ci specjaliści np. w zakresie UX-u), a materiały od twórców można byłoby zmontować w jeden film promujący Twoją markę (tu z pomocą przyjdą specjaliści od tworzenia video). 

Jak widzisz, agencje o szerszym portfolio usług mogą zaproponować działania synergiczne, które pomogą Ci wypromować produkt i usługę o wiele szerzej. 

Rodzaje agencji na polskim rynku:

  • agencja digitalowa – skupia się wyłącznie na działaniach w internecie
  • marketing 360 – agencja zapewnia Ci kompleksową usługę, nie tylko w internecie, ale też np. w outdoorze
  • agencja SEO – specjalizują się w pozycjonowaniu i optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek
  • social media – jak sama nazwa wskazuje, agencja zajmuje się wyłącznie kanałami społecznościowymi
  • agencja specjalizująca się w reklamach Google: działa wyłącznie w systemie reklamowym Google’a

Jak widzisz, specjalizacje są różne, niektóre bardziej wąskie, inne kompleksowe. Powiedzmy jednak, że wybrałeś właściwą agencję i po wysłaniu zapytania zastanawiasz się, co dalej. 

Poniżej współpraca z agencją reklamową krok po kroku:

Spotkanie z opiekunem klienta

Oczywiście w trybie zdalnym lub na żywo – w zależności od preferencji i potrzeb. To w trakcie takiej rozmowy mówisz o potrzebach marketingowych, account zapyta Cię o dotychczasowe działania, cele, na jakich Ci zależy (np. szeroka akcja świadomościowa produktu); dostępny budżet reklamowy. Zazwyczaj już na takim spotkaniu lub od razu po nim poznasz koszty obsługi agencyjnej (dedykowana oferta, cennik).

Brief

To w tym dokumencie mieszczą się wszystkie niezbędne do rozpoczęcia współpracy informacje. Właściwie każda współpraca zaczyna się od briefu, którym odpowiadasz np. na pytania o: celach, budżetach; działaniach konkurencji, cechach marki i produktu. 

Strategia

Po podpisaniu umowy – np. na obsługę social media częstym punktem wyjścia proponowanym przez agencję jest stworzenie strategii komunikacji. Taki dokument lub prezentację otrzymasz po ok. kilkunastu dniach od zamówienia, gdyż wymaga bardzo wnikliwej analizy Twojej marki, kategorii oraz działań konkurencji. W strategii znajdują się opracowane persony; analiza konkurencji, tone of voice, plan komunikacji. 

jak wybrać agencję marketingową

Kontakt z agencją  

Częstą praktyką jest przydzielenie klientowi dedykowanego opiekuna (accounta), który odpowiada za regularny kontakt i wymianę informacji czy raportowanie działań. To on pośredniczy między Tobą a specjalistami, dba o potrzebne akcepty (np. treści postów na Facebooku), terminowość i harmonogram pracy. W niektórych agencjach pracuje się także w innym modelu, gdzie klient ma kontakt bezpośrednio ze specjalistą (np. od Google Ads) – wiele zależy także od Twoich preferencji. Jaka jest częstotliwość kontaktów? Możesz już na starcie zaznaczyć, jaką częstotliwość preferujesz: czy chciałbyś np. akceptować posty na social media na miesiąc do przodu (zbiorczo) i ograniczyć kontakt do kilku razy w miesiącu, czy rozmawiać codziennie i bardziej trzymać rękę na pulsie.

Oszczędność czasu

Wybrałeś agencję marketingową, by zyskać czas na inne czynności – to oczywiste. Pamiętaj jednak, że aby mieć go więcej na późniejszych etapach współpracy, na starcie musisz zainwestować nieco więcej czasu we wprowadzenie agencji we wszystkie szczegóły dotyczące np. Twojego sklepu. Im bliżej specjaliści poznają specyfikę Twojej firmy, tym mniej pytań o szczegóły w przyszłości. Dlatego zadbaj o to, by na starcie jak najdokładniej wprowadzić agencję w swoje potrzeby – to zapewni większą samodzielność pracowników i np. mniejszą częstotliwość kontaktów w późniejszym czasie.

Akceptowanie postów/działań: 

Pamiętaj, że każde działanie agencji będzie wymagało Twoich “akceptów”. Przykładowo, jeśli prowadzi firmowe social media, będzie Cię prosiła o akceptację harmonogramu treści i formatów graficznych. Możesz to zrobić zbiorczo, np. na początku miesiąca, lub przesyłać “akcepty” z dnia na dzień. Oczywiście wygodniejszym modelem współpracy jest zbiorcze akceptowanie, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas dwóm stronom. Model współpracy pozostaje jednak do Twojej decyzji. 

Raportowanie

Po zakończeniu jakiegoś okresu kampanii/działań agencyjnych (np. ustalonych dwóch tygodniach lub po miesiącu) agencja przesyła raport z działań. Częstotliwość ustalacie wspólnie – jeśli potrzebujesz np. raportów cotygodniowych, agencja zapewne dostosuje się do Twojej potrzeby. Najczęściej jednak wysyłane są raporty miesięczne, zawierające np. dane z Sotrendera, Google Analyticsa czy innych narzędzi analitycznych.

Jak widzisz, współpraca z agencją to znaczna oszczędność czasu i specjalistyczna pomoc. Szeroka wiedza specjalistów pomoże Ci zbudować wiarygodny wizerunek oraz osiągnąć wyznaczone cele marketingowe.  Masz pytania? Napisz do nas!