Sprawdź, jak krok po kroku powinna wyglądać współpraca z influencerami
Budowanie świadomości marki można połączyć z promocją produktów i usług na kanałach influencerów. Współprace z twórcami internetowymi powinny jednak przebiegać w określonym porządku. Sprawdź, o co powinieneś zadbać!
W tym artykule opowiemy Ci, jak krok po kroku wyglądają akcje promocyjne na kanałach twórców.
Czym dokładnie jest influencer marketing?
Mieszczą się nim działania wspierające świadomość i budowanie wizerunku marki. Treści sponsorowane na kanałach twórców mają tę przewagę nad “zwykłą” reklamą, że traktowane są raczej jako “polecenie znajomego” lub kogoś zaufanego. Dzieje się tak między innymi dlatego, że influencerzy bardzo świadomie dobierają reklamodawców. Starają się też polecać produkty, które autentycznie sami przetestowali i mogą z czystym sumieniem zarekomendować. Dlaczego? Bo szanują swój latami budowany wizerunek w social mediach i nie chcą stracić zaufania odbiorców. Co za tym idzie – obserwatorzy zazwyczaj wierzą ich rekomendacjom bardziej niż “nachalnej reklamie”.
Zacznij od briefu!
Krok pierwszy: podejdź do wyboru twórców z rozwagą! Z pomocą przyjdzie brief – jeśli prowadzisz firmę i szukasz wsparcia w agencji influencer marketingu, na pewno otrzymasz go do wypełnienia. To dokument odpowiadający na pytania m.in. o: cele kampanii, budżet na wynagrodzenia twórców, kanały, na których chcemy promować produkt; potrzebę wykorzystania wizerunku twórcy, dotychczasowe działania z influencerami itp. Brief pomaga agencji marketingowej we właściwym doborze twórców, dlatego tak ważne jest jego sumienne wypełnienie.
Właściwy research
Kiedy wiemy już, kogo szukamy: np. influencerek w wieku 25+, które są młodymi mamami mieszkającymi w dużych miastach, możemy zacząć szukać ich w różnych miejscach w sieci. Znajdziemy ich np. po hashtagach (#instadziecko, #instamatki itp.), na grupach na FB, na podstawie własnej znajomości rynku influencerów, jak też w dedykowanych do influencer marketingu narzędziach (np. InfluTool).
Na jakie wskaźniki należy zwrócić uwagę, sprawdzając konto influencera?
- na regularność publikacji (im rzadsza, tym mniejsze zaangażowanie obserwatorów);
- zaangażowanie pod postami (Jakiej jakości są komentarze? Czy nie są to jedynie emotikony itd.);
- kulturę dyskusji;
- kontrowersyjność treści (czasem obecność marki u kontrowersyjnego twórcy może być ryzykowna dla wizerunku brandu);
- średnią liczbę wyświetleń np. posta, reels, stories na Instagramie;
- wskaźnik zaangażowania (engagement rate);
- demografię odbiorców;
- na nienaturalnie duże przyrosty liczby obserwatorów w krótkim czasie;
- możemy też poprosić influencera o screeny z zasięgami innych kampanii, podobnych tematycznie do naszej kategorii;
- zwracamy uwagę także konkurencyjne marki, z którymi współpracował influencer;
- jakość contentu – to dzięki niej wzrasta zaangażowanie obserwatorów.
Czy wielkość konta ma znaczenie?
Wciąż panuje błędne przekonanie, że im “większy” influencer, tym lepiej dla akcji promocyjnej. Niekoniecznie. Ogromne (liczące kilkaset tysięcy lub kilka milionów obserwatorów) konta oznaczają zaangażowanie o wiele mniejsze, niż na “kameralnych” profilach mikroinfluencerów. Niosą też ryzyko kupionych obserwatorów, jak i widmo kryzysogennych komentarzy pod postami reklamowanymi (celebryci nieustannie zmagają się z hejtem). Coraz częściej marki stawiają na promocje u mniejszych twórców także ze względu na niższe koszty i możliwość wejścia we współpracę z większą liczbą influencerów.
Jak sprawdzić jakość publikacji?
Twórcę z “krwi i kości” poznasz po wartościowych/pomocnych treściach, którymi dzieli się z publicznością. Co powinno Cię zaniepokoić? Na pewno konta, na których dominują zdjęcia bez opisów (np. z samymi hashtagami) – zaangażowanie pod takimi postami będzie znikome lub sztuczne (np. w postaci komentarzy składających się jedynie z emotikonek lub słów “super”/”zapraszam do mnie”). Pamiętaj, że to, co prawdziwie angażuje, to unikalne historie z życia, praktyczne porady czy posty edukacyjne.
Kolejny krok: poszukiwania influencerów
Jak już wspominałam, twórców możesz szukać w wielu miejscach w sieci. Oto kilka praktycznych sposobów na ich znalezienie:
- Możesz zgłosić się do agencji zrzeszającej influencerów; platform takich jak LifeTube, BrandBuddies czy ReachaBlogger.
- Grupy na Facebooku – influencerzy sami zgłaszają chęć współpracy – np. na grupie INFLUENCER – Współpraca – BLOGER – Social Marketing – ecommerce.
- Skorzystaj np. z Brand24 – dzięki niemu sprawdzisz, kto, kiedy i w jaki sposób wypowiadał się w Internecie o Twojej marce. Wśród takich wypowiedzi możesz wyłonić np. zasięgowych twórców, którzy już są Twoimi “naturalnymi” ambasadorami.
Następny krok 3: ustal szczegóły kampanii
Kiedy znalazłeś już influencera chętnego do współpracy i sprawdziłeś jego konto np. w narzędziu InfluTool, ustal szczegóły: wysokość wynagrodzenia, produkty, które przekażesz na własność (lub do zwrotu), jak też wymagane od twórcy działania (i terminy ich realizacji). Zabezpiecz się umową, nawet, jeśli rozliczasz się w barterze. Umowę warto spisać, szczególnie jeśli produkt przekracza jakąś wartość (np. umowne 1000 zł). Ważne: ustalenia mailowe czy w postaci wiadomości na Instagramie także są wiążącą umową z twórcą!
Następnie ustal terminy podesłania materiałów do akceptacji, publikacji, scenariusza kampanii, zakresu świadczeń (np. zamówienie jednego posta i jednego setu stories ze zgodą na repost w na Instagramie marki).
Ostatnim krokiem powinien być rzecz jasna raport (w postaci wyciągu np. z InfluTool lub w screenów od influencerów, raportu z Google Analytics. Wyciągnij wnioski na przyszłość, aby kolejne współprace z influencerwami przyniosły jak najbardziej pożądane rezultaty.