10 faktów o Twitterze, które warto znać!

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Cieszący się największą popularnością wśród osób w wieku 25-34 Twitter z roku na rok rośnie w siłę. W tym artykule przedstawimy najciekawsze statystyki i fakty o tej platformie społecznościowej.

Powszechnie uważa się, że Twitter, który na świecie funkcjonuje już od kilkunastu lat, to miejsce dla dziennikarzy i polityków. Mimo to można wyróżnić wiele przykładów marek, które znalazły tam swoje miejsce: np. Starbucks, PlayStation, Sony czy Kalvin Clein. Kreatywne marki udowadniają też, że Twitter może być odpowiednim, choć jednocześnie nietypowym miejscem na przeprowadzenie skutecznej kampanii świadomościowej. Tak, jak miało to miejsce w przypadku szeroko komentowanej w świecie marketerów akcji “Rano zebrano i wyborczy #bazarek na Twitterze”.  Marka Rano zebrano, “wykorzystując fenomen twitterowego #bazarku, czyli fakt, że w tym dniu cała społeczność skupiona była wokół tematu wyborów, wchodziła w interakcję z osobami czynnie biorącymi udział w prognozach wyborczych. Dzięki zawłaszczeniu ohasztagowanego słowa #bazarek udało się wypromować produkty z internetowego targu wśród warszawiaków w tak nieoczywistym miejscu jak Twitter”.

Poniżej przedstawiamy 10 ciekawostek i faktów o Twitterze, które mogą Cię zaskoczyć!

1. Garść statystyk

Dane z drugiej połowy 2021 mówią, że Twitter największą popularnościa cieszy się wśród osób w wieku 24-34 lata. “Na całym świecie mężczyźni korzystają z Twittera częściej niż kobiety (…) W 2020 r. Twitter znalazł się na siedemnastym miejscu wśród najpopularniejszych sieci społecznościowych na świecie (według liczby aktywnych użytkowników miesięcznie). Twitter ma więc 10% ogólnej światowej bazy użytkowników mediów społecznościowych” (źródło).

2. Grupa docelowa

Twitter daje markom możliwość do dotarcia z reklamą  do 1,35 mln polskich użytkowników. Warto raz jeszcze wspomnieć o proporcjach w demografii: “w zdecydowanej większości są to mężczyźni – 71,9%; kobiety jako odbiorcy reklam Twittera to zaledwie 28,1% (źródło)”. Jak pisał portal wirtualnemedia.pl w sierpniu 2021, Twittera odwiedziło 8,6 mln polskich internautów (źródło).

3. Legendarny tweet

Rekordowym Tweetem, który został najwięcej razy “podany dalej” jest słynne selfie hollywoodzkich gwiazd  z rozdania Oscarów. Już w przeciągu pierwszej godziny osiągnął 1 milion retweetów:

4. Najpopularniejsza osoba na Twitterze to…

W Polsce największą popularnością cieszą się politycy i dziennikarze – np. Donald Tusk (1,3 mln obserwatorów), Andrzej Duda (1,3 mln obserwatorów) czy Tomasz Lis ( z liczbą 971 tys. obserwatorów). Dużą popularnością w branży marketingowej mogą się pochwalić m.in. Paweł Tkaczyk (117 tys. followersów); Krzysztof Gonciarz (149 tys. followersów) czy Karol Paciorek (177 tys. followersów).

5. Sympatia Polaków do Twittera

Ta platforma zajmuje 6 miejsce wśród ulubionych platform i mediów społecznościowych Polaków, zaraz za YouTube’em, Facebookiem, Messengerem, Instagramem i WhatsAppem (źródło)

6. O kim się mówi?

Jak podają statystyki Sotrendera posumowujące rok 2020 (źródło), najczęściej wspomnianymi instytucjami i osobami na Twitterze w Polsce były: TVP Info, Prawo i sprawiedliwość, Andrzej Duda, Mateusz Morawiecki i Tomasz Lis. 

7. Poruszana tematyka

To prawda, że na Twitterze najczęściej rozmawiamy o polityce, ten fakt potwierdza też lista najbardziej popularnych na tej platformie autorów tweetów: TVP Info, TVN24, TVP Info, Newseek Polska oraz Kancelaria Premiera RP. Użytkownicy najczęściej poruszają tematy dotyczące spraw narodowych. Ciekawostka: najczęściej używane słowo to polski, odmieniane przez wszystkie przypadki: „polski ład”, „rząd Polski”, „polska przestrzeń powietrzna”, „kadra Polski”, „polski konflikt z Czechami”, „poczta polska” i „polscy lekkoatleci” (źródło).

8. Tweet o największej liczbie polubień w historii

…został opublikowany w 2017 roku przez Baracka Obamę i brzmiał: Nikt kto się rodzi, nie nienawidzi innej osoby z powodu koloru skóry… – jak dotąd zebrał 4,1 miliona polubień (źródło).  

9. Czas spędzany na Twitterze

Jak donosi SimilarWeb, “Średni czas trwania wizyty w internetowej wersji Twittera na całym świecie wynosił prawie 11 minut (dane na grudzień 2020)”. Jeśli chodzi o Stany Zjednoczone, gdzie Twitter cieszy się największym uznaniem, użytkownicy poświęcają tej platformie średnio 6 minut dziennie (źródło).

10. Ciekawostka

Słowo “tweet” oznacza “ćwierkać”. Długość jednego tweeta, czyli krótkiej wiadomości tekstowej wyświetlanej na profilu autora może mieć 280 znaków. Sekretem jest więc zamknięcie myśli, esencji informacji właśnie w tak krótkiej formie tekstowej. “Twitter jest w zasadzie najszybszym medium społecznościowym na świecie. Cykl życia każdego postu wynosi w tym serwisie maksymalnie około 30 minut. W praktyce oznacza to, że jeśli w tym czasie Twój tweet nie zdobędzie pierwszych interakcji (lajków, komentarzy)… prawdopodobnie przepadnie w odmętach internetu” (źródło).

Mamy nadzieję, że zbiór marketingowych ciekawostek o Twitterze wzbogacił Twoją wiedzę i zachęcił do bliższego przyjrzenia się tej dynamicznej platformie społecznościowej.