TikTok: jak stworzyć video, które stanie się viralem?

Judyta Kokoszkiewicz Social Media

Zaczynasz prowadzić konto na TikToku i zastanawiasz się, od czego zacząć? Gdzie szukać inspiracji i jak tworzyć viralowe filmiki niezależnie od branży? Podpowiedzi znajdziesz w tym artykule. 

Jak zapewne wiesz, na TikToku ważne jest, by wpisywać się w trendy – na przykład najpopularniejszą aktualnie muzykę, efekty, układy taneczne lub hashtagi. Ale też… nic na siłę! Kiedy prowadzisz np. konto biznesowe sklepu z sukienkami czy kosmetykami, nadrzędną wartością, jaka powinna Ci przyświecać jest wizja i spójny wizerunek marki. Te dwie idee powinny być nadrzędne względem trendów, które aktualnie panują na TikToku – a jak pewnie wiesz, zmieniają się one bardzo dynamicznie. 

Kiedy już ustalisz strategię komunikacyjną swojej marki (np. żartobliwą i pełną dystansu do siebie, jak sklep x-com.pl albo edukacyjną, jak np. Muzeum Narodowe w Warszawie), pora zacząć rozglądać się za pomysłami na viralowe filmiki. 

Gdzie szukać inspiracji na stworzenie viralowego video?

  1. Zakładka “Dla Ciebie”

To tutaj szukamy najnowszych trendów oraz inspiracji. Warto jednak pamiętać, że algorytm TikToka “dopasowuje” pojawiające się w tej zakładce filmy do naszych upodobań, biorąc pod uwagę to, w co klikaliśmy, na jakich postach się zatrzymywaliśmy itd. Dlatego zakładka Dla Ciebie może wyglądać inaczej u innych użytkowników aplikacji, a zupełnie inaczej u Ciebie.

  1. Sekcja “Odkryj”

Tu znajdziesz prawdziwą kopalnię pomysłów! W tej zakładce kryją się najpopularniejsze
w danej chwili efekty, hashtagi, muzyka czy układy taneczne. Po kliknięciu konkretnego z nich, np. hashtagu #travelpoland wyświetli Ci się opcja “Dołącz do tego hashtagu”.  

  1. Biblioteka trendów

Warto odwiedzić ją z pozycji desktopu i przyjrzeć się dokładnie tiktokowym trendom na całym świecie  😉 W tym miejscu możemy skorzystać np. z wyszukiwarki najpopularniejszych w danym kraju efektów. Przykładowo szukając hashtagów do naszych postów możemy zaznaczyć kraj i sprawdzić najpopularniejsze w ostatnim czasie tagi z Polski. 

Wskazówka muzyczna:

Chciałbyś dobrze wybrać muzykę do video? Najważniejsze to wiedzieć, co chcesz danym materiałem “opowiedzieć” – czy będzie to video trzymające w napięciu, czy może coś, co chcemy zatańczyć, prezentując najnowszą linię sukienek? Jeśli chcesz sprawdzić trendującą muzykę, kliknij opcję “Dodaj dźwięk” na górze ekranu nagrywania. W następnym kroku zobaczysz wiele dostępnych list tematycznych  np. Lista Odtwarzania  → “Top Lista”/lub: “Nowa muzyka”. Co ciekawe, niektórzy twórcy tiktokowi doradzają, by korzystać właśnie z “Nowej muzyki”, bo możemy być jednymi z pierwszych publikujących, jeśli dana piosenka niespodziewanie stanie się tiktokowym viralem;) Drugą opcją jest śledzenie topowych polskich twórców, którzy zazwyczaj tworzą trendy do popularnej aktualnie muzyki, np. tak jak Ewa z @DobrejFazy:

@dobrafaza

Zaraz będę miała cały outfit z Maka?❤️ dziękuję!

♬ Rozmazana kreska – Kinny Zimmer

Jak korzystać z hashtagów na TikToku?

Pamiętaj, że korzystanie z tych najbardziej “obleganych” jak #dlaciebie niekoniecznie może przynieść dobry efekt. Tu liczy się też szybka reakcja: przy trendach (w tym i hashtagach), które dopiero się pojawiają liczy się zasada: kto pierwszy, ten lepszy – bo za 2-3 dni Twój filmik może zginąć w morzu innych połączonych z danym hashtagiem. Co ważne, oprócz tych najbardziej aktualnych, trendujących, warto dodawać także hashtagi niszowe, dopasowane do naszej branży, ponieważ statystycznie średnio połowa wyświetleń naszych filmów to osoby, które nas nie obserwują, a trafiają do nas po interesującym ich hashtagu, czyli wyświetlamy się w ich zakładce “Dla Ciebie”. 

*Opis filmu nie może przekraczać 150 znaków. Do tego limitu wliczane są też hashtagi (źródło). 

Kwestie wizualne: spójny feed

Kiedy publikujesz filmy, pamiętaj też o okładkach, czyli tym, co widać na pierwszy rzut oka, gdy inni użytkownicy zajrzą na Twój tiktokowy feed. Tu dużą wartość wnoszą napisy w ramkach, które informują, o czym dokładnie jest publikacja. Ponadto dla przejrzystości istotne jest właściwe umiejscowienie napisów, tak, aby pola nie nachodziły na siebie i były czytelne (zdjęcie poniżej).  Wybierz jeden styl ramek, dopasowując je kolorystycznie np. do swojego logo.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w tworzeniu lepszych treści na TikToku! Pamiętaj, tu liczy przede wszystkim Twoja kreatywność i szybkość w reagowaniu na najnowsze trendy;)