
10 kroków do zbudowania zaangażowanej grupy na Facebooku [PORADNIK]
Od dawna Facebook przekonuje użytkowników, że to grupy są przyszłością serwisu społecznościowego. W ten sposób daje markom i ekspertom darmową możliwość łatwego angażowania odbiorców oraz budowania większych zasięgów.
Grupa to idealne miejsce na prezentację nowych usług czy produktów. Dziś przedstawiamy kilka dobrych praktyk w budowaniu własnej grupy na Facebooku. Pokażemy, jak tworzyć ścisłą relację z odbiorcami i dać się poznać od eksperckiej strony. Na początku przemyśl, wokół czego skupisz społeczność – czy będzie to wspólny problem (np. znalezienie dobrego fotografa na ślub czy może skupienie ludzi wokół produktu, którym są zainteresowani – np. szkolenia):
Już na starcie ustal zasady gry. Pomocny będzie regulamin, w którym jasno zakomunikujesz, jakie panują zasady, co jest mile widziane, a co nie. Bądź też gotowy na to, że grupa, szczególnie na wczesnym etapie rozwoju wymaga dużego nakładu czasu – jest jak drugi fanpage.
Oto 10 rad, jak rozbudować swoją grupę na Facebooku:
1. Rozpisz strategię treści
Zaplanuj kolejne tygodnie publikacji z wyprzedzeniem – możesz przygotować video powitalne, w którym opowiesz, jakich treści (np. edukacyjnych, o charakterze doradczym lub skupiających się wokół branży) mogą się spodziewać odbiorcy. Przedstaw swoją rolę – czy jesteś administratorem – partnerem dyskusji, ekspertem, a może sprzedawcą? Niektórzy rozpisują sobie tematykę na dni tygodnia – np. wtorek poświęcony rozwojowi konta na Instagramie, czwartek tworzeniu atrakcyjnych newsletterów firmowych. Dzięki temu odbiorcy przyzwyczajają się do pewnej stałości i wsparcia, na które mogą liczyć. Ciekawym rozwiązaniem jest też tygodniowe wyzwanie: np. “Porządki w budżecie domowym”:
2. Spontaniczne publikacje, czyli real time marketing
Czasem w Twojej branży dzieją się rzeczy tak ciekawe, że warto o nich podyskutować zupełnie niezależnie od stałego planu publikacji. Taki real time marketing pokaże, że reagujesz na bieżące wydarzenia i odnosisz się do nich w określony sposób. Dobrym przykładem może być grupa AIE+ (dotycząca reklamy i social mediów), gdzie wrzucane są często trafione (lub nie) kreacje reklamowe znanych marek:
3. Jak przyciągać nowych?
Już na samym początku postaw na promowanie grupy na wszystkich swoich kanałach – poinformuj o niej w newsletterze, na blogu, na fanpage’u, koncie na Instagramie. Jednym słowem wszędzie, gdzie się udzielasz. Z czasem grupa będzie rosła w siłę, stając się atrakcyjna dla odbiorców, a Facebook sam zacznie ją zaproponować użytkownikom.
4. Selekcja
Już na samym wstępie możesz zadać konkretne pytania osobom, które wysyłają prośbę o dołączenie do grupy. Tym samym stawiasz na budowanie zaangażowanej i wartościowej społeczności, którą naprawdę interesuje dana tematyka. Postawisz na jakość i unikniesz też niechcianego spamu.
5. Kto pyta, nie błądzi
Nie bój się zadawania pytań – nawet wtedy, gdy jako ekspert dzielisz się wiedzą. Zachęcaj swoją społeczność do dyskusji, pokazuj, że chcesz poznać ich zdanie, usłyszeć także bardziej osobiste historie. Unikaj jednak skomplikowanych, złożonych pytań – im prościej, tym lepiej! Przykład pytania: “Jakie zachowalibyście się w tej sytuacji/ Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?”. Co więcej – gdy w komentarzach pojawią się odpowiedzi, rozmawiaj i angażuj się w dalszy dialog. Pokaż, że wypowiedzi Twojej społeczności naprawdę Cię interesują.
6. Oznaczaj aktywne osoby
Kiedy tworzysz nowy post, warto odnieść się do wcześniejszych wypowiedzi członków grupy, oznaczając ich. Na przykład, gdy piszesz o letnich propozycjach branży wydawniczej, możesz wywołać do dyskusji osobę, które już wcześniej wypowiedziała się na temat idealnych książek do zabrania na wakacje.
7. Zachęcaj do chwalenia się!
Taką metodę na swoim koncie FB stosuje Paweł Tkaczyk – nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z niej także na grupie:
8. Zapraszaj także w nietypowych miejscach
Możesz umieścić link do swojej grupy w BIO Instagrama i wspominać o tym fakcie na stories. Albo zaprosić do dołączenia w trakcie live’a na Facebooku, w którym występujesz gościnnie.
9. Identyfikacja wizualna
Kiedy chcesz zjednoczyć zaangażowanych odbiorców wokół danej tematyki lub usług, pamiętaj o wizualnej spójności grupy z marką. Identyfikacja wizualna to między innymi przyjęte dla marki kolory, czcionki, logo czy styl grafik (nawet zdjęcie w tle grupy może do niej nawiązywać). Przykład? Odbiorcy, którzy trafiają do grupy Panie swojego czasu, raczej nie mają wątpliwości, że należy ona do Oli Budzyńskiej, czyli Pani swojego czasu. Dominuje tu charakterystyczna różowa kolorystyka:
10. Transmisje LIVE
Prowadząc tego typu spotkania nie tylko dzielisz się wiedzą i kreujesz wizerunek specjalisty. Warto pamiętać, że odbiorcy lubią tę formę kontaktu, ponieważ w czasie rzeczywistym mogą zadawać Ci pytania lub komentować to, co mówisz. Wszystko to wpływa na rozwój zaangażowania w grupie.
Poznałeś właśnie dziesięć praktycznych wskazówek na rozwinięcie grupy – wykorzystaj je! A jeśli nadal nie jesteś przekonany, przeczytaj o zaletach grup w naszym artykule “Grupy na Facebooku – jak je wykorzystać w swoim biznesie?”