Webinar – jak go wykorzystać w Twoim biznesie?

Judyta Kokoszkiewicz Video Marketing

Cieszące się z roku na rok coraz większą popularnością webinary można z powodzeniem wykorzystać także w promocji Twojej marki. Dziel się wiedzą eksperta, edukuj, pokazuj produkty i buduj długotrwałą relację z klientami.

Webinar, czyli internetowe szkolenie online to spotkanie, w którym masz okazję pokazać się z innej strony, przedstawić jako znawca wąskiej dziedziny, udzielić wskazówek, jak też… zachęcić klientów do kupowania produktów. Wszystko zależy od tego, jak się przygotujesz – nie tylko merytorycznie (uczestnicy webinarów uwielbiają praktyczne wskazówki, dzielenie się przydatnymi narzędziami), ale też… jak się zaprezentujesz. Warto pamiętać, że webinar, nie jest spotkaniem krótkim – może trwać tyle, co lekcja (45 minut), albo wydłużyć się nawet do 1,5 godziny, czyli tradycyjnego wykładu na uczelni. Tylko od Ciebie, Twojej energii, entuzjazmu, a nawet… tonu głosu zależy, czy uczestnicy “wytrzymają” do końca i z chęcią zapiszą się także na kolejny webinar. Nie martw się – jeśli czujesz się specjalistą w danej dziedzinie i przeprowadzisz kilka prób przed wystąpieniem, na pewno wszystko wypadnie świetnie.

Specyfika

Webinar (samo słowo z angielskiego stanowi połączenie wyrazów „internet” i „seminarium”) to narzędzie marketingowe w formie video – organizowane i transmitowane przez markę. Oferuje jego uczestnikom dwustronną komunikację (pytania do prowadzącego można kierować np. w formie komentarzy na czacie, jak też mailowo po zakończonym wykładzie). Ale to nie wszystkie formy komunikacji – webinar daje jeszcze więcej interaktywnych możliwości: w trakcie jego trwania możesz udostępnić widzom ankietę, dać opcję głosowania czy nawet… wspólnie zatańczyć. Taki właśnie wstęp do spotkania online prezentuje widzom charyzmatyczna Ola Budzyńska (Pani Swojego Czasu), której webinary cieszą się ogromną popularnością  (przyciągając tysiące fanek). Ola ma też inne charakterystyczne “przerywniki” webinaru, które ożywiają społeczność – oryginalną tradycją stało się już, że śpiewa “Sto lat”   bo zazwyczaj w dniu wykładu ktoś z jej słuchaczy ma  urodziny.

O czym może być webinar?

To Ty (lub Twoi klienci, np. głosując w ankiecie udostępnionej na Facebooku) decydujesz o temacie. Obierając go, miej na uwadze, że tytuł powinien być bardzo kusząco skonstruowany. Przykład? Jeśli organizujesz wykład o prowadzeniu firmowego Facebooka, zamiast napisać: “Jak prowadzić profil marki na FB – 10 wskazówek”, napisz: “Jak rozhulać reklamę na FB”. Prawda, że brzmi lepiej? W opisie wydarzenia warto zawrzeć wszystkie ciekawostki, porady i dodatkowe materiały, jakie czekają na uczestników, którzy dołączą do spotkania. Dobry przykład? Język korzyści stosowany przez Martę Krasnodębską:

Jeśli chodzi o tematykę, pole do popisu masz szerokie: jako sprzedawca mebli możesz na przykład zorganizować webinar prowadzony przez zaprzyjaźnionego projektanta wnętrz, który podczas spotkania opowie np. o urządzaniu małej kuchni w bloku czy wyborze najlepszych narożników do salonu. Nie jest też powiedziane, że webinar prowadzi się w pojedynkę – możesz go przeprowadzić z formie rozmowy z zaprzyjaźnionym specjalistą. Inny przykład na dobranie tematu interesującego dla odbiorcy? Jeśli prowadzisz własne wydawnictwo, możesz zorganizować wykład online, w którym redaktor inicjujący opowie, jak krok po kroku wydać własną książkę. 

Najważniejsze zalety tej formy komunikacji z klientami:

  • Webinar możesz prowadzić tak naprawdę z dowolnego miejsca na ziemi, wystarczy, że zapewnisz sobie podstawowe wymagania techniczne potrzebne do nagrania. To łatwiejsze, niż może się wydawać: opowiadaj o tym, na czym świetnie się znasz, a wymagania sprzętowe to komputer, słuchawki z mikrofonem, połączenie internetowe oraz serwis do prowadzenia webinarów (popularne strony to np. ClickMeeting, MyOwnConference, Zoom, Webinar Jam czy GoToMeeting). 

  • Aby dołączyć do webinaru, klienci muszą się zarejestrować – tym samym zostawiając Ci swoje dane kontaktowe czy np. wyrażając zgodę na otrzymywanie newslettera (webinar jest więc doskonałym narzędziem do budowania bazy mailingowej. Stanowi jednocześnie świetny start przyszłych kampanii marketingowych Twojej firmy). 
  • Budujesz długotrwałą relację z klientami, pokazując się od bardziej przystępnej, przyjaznej strony. 
  • Większość webinarów jest darmowych (wystarczy np. zapis na newsletter), dlatego taka forma spotkań online jest atrakcyjna dla osób poszukujących specjalistycznej wiedzy.
  • Obustronna komunikacja – jako prowadzący widzisz pytania na chacie i możesz na nie odpowiadać na żywo. Twoi klienci mogą się też komunikować między sobą, wymieniając cenne opinie. To pozwala Ci bliżej poznać swoją grupę docelową.
  • Webinar to doskonałe narzędzie marketingowe do zaprezentowania nowych produktów w Twojej ofercie. Taka forma reklamy jest bardziej atrakcyjna i subtelna w odbiorze – oglądając ją na żywo, czujemy większe zaufanie i chętniej podejmujemy decyzje zakupowe.
  • Recykling treści: szykując się do wystąpienia, gromadzisz bardzo wiele wartościowych treści, grafik i zdjęć, z których możesz później przygotować np.  serię newsletterów, wpis na bloga czy cykl poradnikowych postów na FB  (źródło).
  • Oszczędność czasu – klienci lubią taką formę zdobywania wiedzy, bo mogą bez wychodzenia z domu, w komfortowych warunkach poszerzać kompetencje z jakiejś wąskiej dziedziny. 
  • Zazwyczaj po spotkaniu materiały ze szkolenia trafiają na skrzynkę zarejestrowanych uczestników, dzięki czemu mogą na spokojnie uporządkować i powtórzyć zdobytą wiedzę.  
  • Webinar uczy wystąpień publicznych – mówienie do kamery jest tez bardziej komfortowe niż wykład w auli pełnej “prawdziwej” publiczności.

Jak się przygotować?

Wybierz dzień i porę. Weź pod uwagę, że Twoi klienci pracują najprawdopodobniej od 8-16, dlatego spotkanie online warto zaplanować np. na godzinę 20 lub 21 (kiedy np. młodzi rodzice zainteresowani Twoimi produktami położą już dzieci spać.). Jaki dzień tygodnia wybrać? Specjaliści odradzają weekendy, a jako najlepszy dzień wskazując np. środę i czwartek wieczorem. 

Stwórz prezentację z atrakcyjnymi slajdami, wykorzystaj screeny i piękne zdjęcia. Webinary za Zachodzie zazwyczaj bazują na dobrych slajdach; a w trakcie spotkania już od samego początku nie widać osoby prowadzącej (słychać jedynie jej komentarz do zmieniającego się na ekranach widzów obrazu). Czyli po wejściu do pokoju webinarowego uczestnik nie widzi prowadzącego (choć są też webinary, w których wykładowca jest widoczny w małym okienku w roku monitora; albo: nie widać slajdów, bo rolę główną gra prowadzący). Jakie rozwiązanie jest najlepsze dla Ciebie? Staraj się inspirować markami, które słyną z doskonałych i angażujących podcastów – warto podglądać najlepszych. Za granicą uznaną ekspertką od tego formatu jest np.  Amy Porterfield, od której możesz czerpać inspiracje.

Pamiętaj też, że klienci zapisują się na webinar, by zdobyć praktyczną wiedzę – przygotuj więc merytoryczne wskazówki, które będą pomocne. Buduj wiarygodność swojej marki poprzez ciekawe, charyzmatyczne wystąpienia. Pamiętaj, że rejestrujący ufają, że dostarczasz informacje, które są cenne, niepowtarzalne i naprawdę interesujące. 

Próba mikrofonu

Fakt, że na pewno masz dużą wiedzę na dany temat, nie oznacza jeszcze, że prezentacja pójdzie świetnie – tu kluczem do sukcesu są oczywiście próby wystąpień. To one pozwolą Ci oswoić się z własnym głosem, sprawdzić, w jakim czasie mieści się Twoje szkolenie, pokonać stres i oswoić z technikaliami. Dostosuj więc ustawienie kamery, dźwięk, oświetlenie – taki techniczny test powinien się odbyć przynajmniej dzień przed webinarem. Sprawdź także, czy z łatwością idzie Ci korzystanie z funkcji narzędzia (np. wspomnianego wcześniej serwisu ClickMeeting), czyli “przeskakiwania slajdów”, udostępniania widoku ekranu, itp. (im bardziej będziesz w nich “biegły”, tym większa pewność siebie w trakcie wystąpienia!). 

Ciekawostka: 

Pamiętaj, że liczba osób zapisanych na webinar nigdy nie równa się ilości osób, które faktycznie pojawią się na spotkaniu na żywo. “Prawdziwych” uczestników zawsze jest mniej – dobry wynik to frekwencja na poziomie 30-40% osób spośród zapisanych (źródło)

Wiesz już. dlaczego warto prowadzić webinary. Jak zacząć? Obserwuj innych, spróbuj najpierw wystąpień w formacie live (np. nagrywając stories na Instagramie) by oswoić się z kamerą i własnym głosem. A jeśli już prowadziłeś wystąpienia na żywo – webinar, podcast, live sprzedażowy) – koniecznie zbieraj feedback – wskazówki od odbiorców pomogą Ci ulepszyć kolejne wystąpienia.