Afiliacja na Instagramie – jak zacząć?
Zastanawiasz się nad wykorzystaniem marketingu afiliacyjnego w swojej firmie? To bardzo dobry ruch! Prowadzenie programu partnerskiego z wpływowymi osobami może pomóc w dotarciu do dużej i dochodowej grupy odbiorców.
Marketing afiliacyjny to system, który pozwala Influencerom reklamować produkty lub usługi i zarabiać na prowizjach z generowanych przez nich kliknięć lub sprzedaży. Najczęściej marketing afiliacyjny pojawia się w postaci unikalnych kodów rabatowych, które osoba wpływowa udostępnia w swojej komunikacji, a odbiorcy wykorzystują je podczas robienia zakupów. Często używane są także otagowane linki, które dostarczane są przez sieć afiliacyjną, aby dokładnie śledzić liczbę kliknięć i sprzedaż.
Kiedy sprzedaż jest dokonywana z linku partnerskiego, Influencer zazwyczaj zarabia ustaloną stawkę prowizji od całkowitej wartości sprzedaży. Stawki różnią się w zależności od marki, ale przeważnie jest to od 8% do nawet 30%. Linki można umieszczać w dowolnym miejscu w sieci, także potencjalny przychód może być naprawdę znaczący.
Dlaczego marki decydują się na wykorzystanie marketingu afiliacyjnego? Przede wszystkim, jest to super szybki sposób na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Na Instagramie obecnie mamy tysiące osób z dużymi i zaangażowanymi społecznościami – z każdym z nich możesz współpracować i dzięki ich zasięgom możesz trafić do totalnie nowej grupy odbiorców. Kolejnym plusem jest fakt odpowiedniego pokazania produktu – jako marka od razu jesteś klasyfikowany jako sprzedawca, a w przypadku Influencerów jest to po prostu pokazanie produktu, chęć podzielenia się opinią, przedstawienie rzetelnej rekomendacji (oczywiście zdarzają się wyjątki i niektóre konta na Instagramie stają się “słupami reklamowymi” – dlatego bardzo ważnym jest aby zweryfikować osobę, z którą chcemy podjąć współpracę).
Jak zacząć? Na początek należy wybrać sieć afiliacyjną – sieci partnerskie zapewnią Ci usługi i korzyści takie jak: technologia śledzenia, narzędzia raportowania, przetwarzanie płatności, a także dotarcie do bazy wpływowych twórców, którzy już korzystają z linków partnerskich na swoich platformach. Sieci partnerskie pomogą także ustalić wysokość prowizji i jaki rodzaj wynagrodzenia będzie działał najlepiej w przypadku Twojej branży. Istnieją dwa główne typy modeli prowizji – płatność za kliknięcie oraz koszt pozyskania. Model płatności za kliknięcie oznacza, że zarabiasz niewielką kwotę za każde kliknięcie, które dzięki Tobie kieruje do witryny, a koszt pozyskania płaci się wyłącznie wtedy, gdy zostanie dokonana rzeczywista sprzedaż. Na początek przygody z afiliacją bezpieczniejszą opcją jest model kosztu pozyskania, ponieważ opiera się na rzeczywistych wynikach sprzedaży i może skutecznie zmotywować Influencerów do wygenerowania sprzedaży, a nie pustego ruchu.
Kolejnym krokiem jest ustalenie stawek prowizji – należy uwzględnić sugestie sieci afiliacyjnej, ale także powinno się mocno przeanalizować marżę na danym produkcie/ usłudze. Warto też zwrócić uwagę ile prowizji wypłaca bezpośrednia konkurencja i jaki jest standard w danej branży. Po ustaleniu prowizji należy ustalić warunki płatności. Zazwyczaj jest to 60-90 dni od dokonania zakupu (taki okres umożliwia zwrot lub wymianę towaru).
Na koniec najważniejsze – znajdź odpowiednich Partnerów, którzy będą reprezentować Twoją markę. W zależności od Twoich celów marketingowych należy strategicznie wybrać Influencerów tak, aby uzyskać jak najwięcej korzyści z kampanii partnerskich. Ważnym jest aby pamiętać, że jakość afiliantów zdecydowanie przewyższa ilość – lepiej podjąć współpracę z kilkoma mocnymi graczami na rynku, niż pozyskać kilkunastu Influencerów o słabo zaangażowanej społeczności. Trzeba też mocno zweryfikować poprzednie działania osób, z którymi decydujemy się współpracować, aby nie zaszkodzić reputacji Twojej marki i powodować niepotrzebne koszty.
Kilka prostych działań może przynieść zaskakujące wyniki – jeżeli jeszcze nie prowadzisz działań afiliacyjnych ze swoją marką – spróbuj! Nic na tym nie stracisz!