Marketing rekomendacyjny – co to jest i jak go wykorzystać?

Katarzyna Sikora-Protasiuk Content Marketing

Każdego dnia 33% konsumentów sprawdza opinie w internecie. Marketing rekomendacyjny ma ogromną moc. Tę moc możesz wykorzystać na swoją korzyść. Jak to zrobić?

Dla wielu osób pozytywne rekomendacje to jeden z najważniejszych czynników, który skłania do zakupu. Ma to szczególnie znaczenie w przypadku pierwszego kontaktu ze sklepem. Z pewnością i Tobie nieraz zdarzyło się zrezygnować z zamówienia przez krytyczne komentarze w sieci. Sprawdź więc, co to jest marketing rekomendacyjny i jak go wykorzystać.

Co to jest marketing rekomendacyjny?

Zacznijmy od definicji. Marketing rekomendacyjny to ogół działań marketingowych, które mają prowadzić do pozostawienia dobrej opinii bądź polecenia produktu czy też usługi. Duże znaczenie ma więc budowanie zaufania i zadowolenia klientów. Choć influencer marketing może być jednym z narzędzi marketingu rekomendacyjnego, to nie jest jego głównym działaniem. Przede wszystkim sprowadza się on do motywowania klientów do dzielenia się pozytywnymi opiniami o marce. Chodzi więc o uzyskanie szczerych opinii od realnych konsumentów. 

Społeczny dowód słuszności

Dlaczego marketing rekomendacyjny rzeczywiście działa? Ponieważ bazuje na tzw. społecznym dowodzie słuszności. Oznacza to, że gdy nie wiemy, jaką decyzją podjąć, idziemy za głosem większości, kierujemy się zdaniem i wyborami innych osób. Z góry zakładamy, że wybór innych osób jest właściwy. Ten schemat z pewnością dostrzeżesz także u siebie, chociażby w sytuacji, gdy nie wiesz, w którą stronę z lotniska bądź dworca się udać, aby trafić do wyjścia. W takiej chwili zapewne podążysz za większością. 

Marketing rekomendacyjny a marketing szeptany

Marketing szeptany często bywa traktowany jak część marketingu rekomendacyjnego. Warto jednak rozróżnić oba te pojęcia. Dlaczego? Marketing szeptany to po prostu sztucznie generowanie opinie, za które marka płaci. Najczęściej pojawiają się one na forach internetowych, ale i w komentarzach na profilach social media. Choć często ich forma nie różni się wiele od prawdziwych opinii, to nie są one autentyczne. A do tego przecież ma sprowadzać się marketing rekomendacji. Do pozyskiwania szczerych i prawdziwych opinii. 

Marketing rekomendacyjny a pozyskiwanie opinii

Jak często zostawiasz na stronie sklepu pozytywny komentarz, gdy uznasz zakup za satysfakcjonujący? A ile razy zdarzyło Ci się napisać negatywną opinię? Niestety, konsumenci zdecydowanie chętniej dzielą się swoim niezadowoleniem aniżeli zostawiają pozytywną opinię. Rodzi to pewne trudności w pozyskaniu rekomendacji. Co więc możesz zrobić, aby pozyskać pozytywne opinie w Internecie?

  • Uwzględnij w newsletterze wysyłkę maili do osób, które zrealizowały niedawno zakupy w Twoim sklepie. Poproś ich o podzielenie się opinią.
  • W zamian za podzielenie się opinią, przyznaj rabat na kolejne zakupy.
  • Ułatw wystawienie opinii na sklepie online (np. poprzez system 5-gwiazdkowej oceny).
  • Wprowadź system lojalnościowy.
  • Skorzystaj z doświadczenia firmy zarządzającej opiniami

Nie bądź nachalny. Wysyłanie co 3 dni maila z prośbą o wystawienie opinii, może przynieść negatywny skutek. Zamiast tego zrób wszystko, co jest możliwe, aby klient miał pozytywne odczucia pozakupowe. Co to oznacza? Przede wszystkim postaw na doświadczoną i życzliwą obsługę klienta. Podpowiadaj, rozwiewaj wątpliwości i szybko reaguj. 

Zadbaj również o estetyczną przesyłkę. Ładnie zapakowany produkt, karteczka z podziękowaniem za zakupy, gratisowy prezent (nawet, gdy jest to jedynie saszetka herbaty lub próbki) – to wszystko wpływa na odbiór Twojej marki. 

Reguła wzajemności

Reguła wzajemności, to jedna z najczęściej stosowanych technik w marketingu, ale nie tylko. W końcu już od dzieciństwa jesteśmy uczeni, że powinno się odwzajemniać przysługę. Marki nie bez powodu oferują darmowe próbki czy dają rabaty na pierwsze zakupy. Regułę wzajemności możesz wykorzystać także w marketingu rekomendacyjnym. 

A co z negatywnymi opiniami?

Musisz liczyć się z tym, że zachęcenie do wyrażania opinii, może skutkować także pojawieniem się tych negatywnych. Co w takiej sytuacji? Nie unikaj kontaktu! Przyznaj się do błędu, przeproś, zaproponuj rekompensatę. Jak się okazuje, konsumenci są w stanie wybaczyć, a nawet ponownie skorzystać z usług firmy, która potrafi przyznać się do błędu. 

Jakie są korzyści marketingu rekomendacyjnego?

Czy cały ten wysiłek wart jest zachodu? Oczywiście! Marketing rekomendacyjny może przynieść szereg korzyści!

  • Konsumenci zdecydowanie częściej wybierają produkty, które na karcie produktowej mają dodane recenzje, a to oznacza, że stawiając na opinie klientów, możesz zwiększyć konwersję w sklepie!
  • Pozytywne opinie przekładają się na wzrostu zaufania.
  • Im więcej rekomendacji, tym lepszy wizerunek marki!
  • Baza lojalnych i wartościowych klientów – zadowolony klient często zamienia się w stałego klienta!